• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Identitetsutveckling i förskolan. En studie om hur pedagoger kan stödja.

Abstract
Sammanfattning Denna uppsats behandlar begreppet identitet med fokus på vad pedagoger i förskolan arbetar med för att gynna barns identitetsutveckling och de eventuella konsekvenser som uppstår för barnen i samband med detta. Jag har utifrån metoden samtalsintervju intervjuat fem förskolepedagoger i ett mindre samhälle norr om Göteborg om begreppet identitet, identitetens förändring, identitetens påverkan av sociala sammanhang och metoder för att främja identitetsutveckling. I analysen har jag använt den s.k. kartläggningsmetoden och kommit fram till sex olika metoder, alternativt perspektiv som pedagogerna hävdar att de arbetar utifrån för att gynna barns utveck- ling av identitet. Därefter har jag diskuterat dessa metoder med hjälp av tidigare forskning och Daniel N. Sterns teori runt identitetsutveckling hos små barn, samt kommit till slutsatsen att begreppet identitet både är stort och svårt att förstå, vilket får identitetsutvecklingsarbetet i förskolan att också framstå som något invecklat. Min förhoppning är att uppsatsen ska väcka intresse hos både forskare och verksamma pedagoger så att en djupare medvetenhet skapas runt barns identitetsutveckling. Detta för att alla barn som ingår i förskolans verksamhet ska få omringas av pedagoger som ser vikten av att hjälpa varje barn att utvecklas utifrån den han eller hon är, vilket också står som en del i förskolans pedagogiska uppdrag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26130
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26130_1.pdf (205.4Kb)
Date
2011
Author
Berndtsson, Josefin
Keywords
Identitet
språk
förskola
socialt samspel
metod
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV