• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Identitetsutveckling i förskolan. En studie om hur pedagoger kan stödja.

Sammanfattning
Sammanfattning Denna uppsats behandlar begreppet identitet med fokus på vad pedagoger i förskolan arbetar med för att gynna barns identitetsutveckling och de eventuella konsekvenser som uppstår för barnen i samband med detta. Jag har utifrån metoden samtalsintervju intervjuat fem förskolepedagoger i ett mindre samhälle norr om Göteborg om begreppet identitet, identitetens förändring, identitetens påverkan av sociala sammanhang och metoder för att främja identitetsutveckling. I analysen har jag använt den s.k. kartläggningsmetoden och kommit fram till sex olika metoder, alternativt perspektiv som pedagogerna hävdar att de arbetar utifrån för att gynna barns utveck- ling av identitet. Därefter har jag diskuterat dessa metoder med hjälp av tidigare forskning och Daniel N. Sterns teori runt identitetsutveckling hos små barn, samt kommit till slutsatsen att begreppet identitet både är stort och svårt att förstå, vilket får identitetsutvecklingsarbetet i förskolan att också framstå som något invecklat. Min förhoppning är att uppsatsen ska väcka intresse hos både forskare och verksamma pedagoger så att en djupare medvetenhet skapas runt barns identitetsutveckling. Detta för att alla barn som ingår i förskolans verksamhet ska få omringas av pedagoger som ser vikten av att hjälpa varje barn att utvecklas utifrån den han eller hon är, vilket också står som en del i förskolans pedagogiska uppdrag.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26130
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26130_1.pdf (205.4Kb)
Datum
2011
Författare
Berndtsson, Josefin
Nyckelord
Identitet
språk
förskola
socialt samspel
metod
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV