Jakten mot en lyckad samling -en kvalitativ undersökning om hur en lyckad samling i förskolan kan se ut
Abstract
Syfte
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur en lyckad samling kan se ut. Vad den innehåller och vad
pedagogerna själva har för roll i en lyckad samling. Vad är det som skiljer en lyckad samling från en mindre
lyckad?
Metod och genomförande
Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som är verksamma i förskolan. Samt
av deltagande observation vid sex olika samlingar.
Resultat
Resultatet visade att samlingar på förskolorna i undersökningsgruppen inte är så traditionella som tidigare
forskning visat. Man är flexibel med både tid och innehåll. Studien har visat att samlingar är en viktig del av
vardagen på förskolan. Det har också framkommit delvis nya sätt att tänka kring och genomföra samlingar. Man
använder sig t.ex. av samlingar mitt i verksamheten genom att fånga upp det som händer just nu och samlas
kring detta.
Slutsats
För att en samling skall bli lyckad har det med hjälp av intervjuerna framgått att det som krävs är en engagerad
pedagog som själv brinner för samlingen och innehållet. Som pedagog, menar jag, finns en stor potential i en
organiserad samling där man målmedvetet kan arbeta med många av förskolans olika mål. En aspekt som
framkommit som viktig är kontinuitet. Det kan gälla både att samma person håller i samlingarna under en period
och att det finns en kontinuitet av innehållet över tid.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Borgh Classon, Sandra
Keywords
förskola
samling
pedagog
lyckad samling
Language
sv