Show simple item record

dc.contributor.authorBorgh Classon, Sandrasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:27:23Z
dc.date.available2011-06-30T16:27:23Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26131
dc.description.abstractSyfte Syftet med detta arbete är att ta reda på hur en lyckad samling kan se ut. Vad den innehåller och vad pedagogerna själva har för roll i en lyckad samling. Vad är det som skiljer en lyckad samling från en mindre lyckad? Metod och genomförande Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer med fem pedagoger som är verksamma i förskolan. Samt av deltagande observation vid sex olika samlingar. Resultat Resultatet visade att samlingar på förskolorna i undersökningsgruppen inte är så traditionella som tidigare forskning visat. Man är flexibel med både tid och innehåll. Studien har visat att samlingar är en viktig del av vardagen på förskolan. Det har också framkommit delvis nya sätt att tänka kring och genomföra samlingar. Man använder sig t.ex. av samlingar mitt i verksamheten genom att fånga upp det som händer just nu och samlas kring detta. Slutsats För att en samling skall bli lyckad har det med hjälp av intervjuerna framgått att det som krävs är en engagerad pedagog som själv brinner för samlingen och innehållet. Som pedagog, menar jag, finns en stor potential i en organiserad samling där man målmedvetet kan arbeta med många av förskolans olika mål. En aspekt som framkommit som viktig är kontinuitet. Det kan gälla både att samma person håller i samlingarna under en period och att det finns en kontinuitet av innehållet över tid.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectsamlingsv
dc.subjectpedagogsv
dc.subjectlyckad samlingsv
dc.titleJakten mot en lyckad samling -en kvalitativ undersökning om hur en lyckad samling i förskolan kan se utsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record