Show simple item record

dc.contributor.authorBarrdahl, Helénsv
dc.contributor.authorSvalstedt, Cajsasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:27:26Z
dc.date.available2011-06-30T16:27:26Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26132
dc.description.abstractSyfte: Vårt syfte är att undersöka vilka bedömningsverktyg som används med avseende på skolverkets kursmål för kursen Handel specialisering inom handels- och administrationsprogrammet. För att se hur det förhåller sig har vi tittat på vilka verktyg som används för att bedöma elevers arbetsplatsförlagda utbildning och hur dessa verktyg är utformade i förhållande till kursmålen. Metod: Vi har genomfört strukturerade samtalsintervjuer med fyra handelslärare på fyra kommunala gymnasieskolor i Västra Götaland som har handels- och administrationsprogrammet. Resultat:Vår undersökning har visat att de bedömningsverktyg som skolorna använder är delvis relaterade till skolverkets kursmål för kursen Handel specialisering. Det vi konstaterat är för att täcka alla kursmålen behövs det mer än ett bedömningsverktyg. Vi har också sett att vissa kursmål är lättare att bedöma eftersom de är relaterade till praktiska arbetsuppgifter. Vidare har vi sett att lärarna använder sig av det som vi kallat för informella bedömningsverktyg. Med det avser vi att lärarna använder sig av den egna yrkeserfarenheten, lärarerfarenhet samt personliga värderingar. Skolornas bedömningar handlar mer om sociala förmågor än om praktiska kunskaper.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHandels- och administrationsprogrammetsv
dc.subjectbedömning,sv
dc.titleBedömningsverktyg avseende arbetsplatsförlagd utbildning inom handels och administrations-programmetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record