Bedömningsverktyg avseende arbetsplatsförlagd utbildning inom handels och administrations-programmet
Sammanfattning
Syfte: Vårt syfte är att undersöka vilka bedömningsverktyg som används med
avseende på skolverkets kursmål för kursen Handel specialisering inom handels-
och administrationsprogrammet. För att se hur det förhåller sig har vi tittat på
vilka verktyg som används för att bedöma elevers arbetsplatsförlagda utbildning
och hur dessa verktyg är utformade i förhållande till kursmålen.
Metod: Vi har genomfört strukturerade samtalsintervjuer med fyra handelslärare på fyra
kommunala gymnasieskolor i Västra Götaland som har handels- och
administrationsprogrammet.
Resultat:Vår undersökning har visat att de bedömningsverktyg som skolorna använder är
delvis relaterade till skolverkets kursmål för kursen Handel specialisering. Det
vi konstaterat är för att täcka alla kursmålen behövs det mer än ett
bedömningsverktyg. Vi har också sett att vissa kursmål är lättare att bedöma
eftersom de är relaterade till praktiska arbetsuppgifter. Vidare har vi sett att
lärarna använder sig av det som vi kallat för informella bedömningsverktyg.
Med det avser vi att lärarna använder sig av den egna yrkeserfarenheten,
lärarerfarenhet samt personliga värderingar. Skolornas bedömningar handlar
mer om sociala förmågor än om praktiska kunskaper.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Barrdahl, Helén
Svalstedt, Cajsa
Nyckelord
Handels- och administrationsprogrammet
bedömning,
Språk
sv