• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tvåspråkiga barn i förskolan

Sammanfattning
Bakgrund: Jag har alltid haft intresse för barnsspråkutveckling och eftersom jag själv är tvåspråkig ”vuxen” tyckte jag att det borde vara intressant att undersöka hur språkutveckling sker hos tvåspråkiga barn. Även hur de barnen klarar av att prata två språk samtidigt och vilka svårigheter som kan förekomma. Syftet: Syftet med min studie är att undersöka hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn (arabisk talande barn) vilken syn har de på tvåspråkighet och även vilka metoder de använder för barns språkutveckling. Även hur arbetar modersmål pedagogen med tvåspråkiga barn och vilka metoder använder hon. Föräldrarnas syn på tvåspråkighet och hur hjälpa de deras barns språkutveckling. Metod och material: Jag har använt mig av kvalitativ intervju i min undersökning. Jag har intervjuat totalt sju pedagoger och sex föräldrar i två olika förskolor. Jag spelade in en del av intervjuerna och antecknade en del intervjuer (eftersom en del föräldrar inte kände sig trygga med röstinspelning). Efter informationssamlingen har jag transkriberat alla intervjuer. Jag har fått mitt resultat både från informanternas svar, litteratur samt tidigare forskning/teorier. Resultat: Jag har fått en hel del kunskaper och en klar bild när det gäller metoder som är lämpliga för språkutvecklingen hos två språkiga barn, vilka svårigheter de kan möta samt hur man som pedagog ska stödja språkutvecklingen så att barnen kan känna sig trygga. Sist kom jag fram till att samarbetet mellan hemmet, pedagoger och modersmål pedagogen är oerhört viktigt för barns inlärning. Modersmålsundervisning har även stort betydelse för barns utveckling i både hemspråket och svenska språket. Som pedagog måste man vara kreativ och har lust att lära.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26138
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26138_1.pdf (138.5Kb)
Datum
2011
Författare
Jamal, Zainab
Nyckelord
Tvåspråkighet
modersmål
identitet
kultur
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV