Tvåspråkiga barn i förskolan
Sammanfattning
Bakgrund:
Jag har alltid haft intresse för barnsspråkutveckling och eftersom jag själv är tvåspråkig
”vuxen” tyckte jag att det borde vara intressant att undersöka hur språkutveckling sker hos
tvåspråkiga barn. Även hur de barnen klarar av att prata två språk samtidigt och vilka
svårigheter som kan förekomma.
Syftet:
Syftet med min studie är att undersöka hur pedagogerna arbetar med tvåspråkiga barn (arabisk
talande barn) vilken syn har de på tvåspråkighet och även vilka metoder de använder för barns
språkutveckling. Även hur arbetar modersmål pedagogen med tvåspråkiga barn och vilka
metoder använder hon. Föräldrarnas syn på tvåspråkighet och hur hjälpa de deras barns
språkutveckling.
Metod och material:
Jag har använt mig av kvalitativ intervju i min undersökning. Jag har intervjuat totalt sju
pedagoger och sex föräldrar i två olika förskolor.
Jag spelade in en del av intervjuerna och antecknade en del intervjuer (eftersom en del
föräldrar inte kände sig trygga med röstinspelning). Efter informationssamlingen har jag
transkriberat alla intervjuer.
Jag har fått mitt resultat både från informanternas svar, litteratur samt tidigare
forskning/teorier.
Resultat:
Jag har fått en hel del kunskaper och en klar bild när det gäller metoder som är lämpliga för
språkutvecklingen hos två språkiga barn, vilka svårigheter de kan möta samt hur man som
pedagog ska stödja språkutvecklingen så att barnen kan känna sig trygga. Sist kom jag fram
till att samarbetet mellan hemmet, pedagoger och modersmål pedagogen är oerhört viktigt för
barns inlärning. Modersmålsundervisning har även stort betydelse för barns utveckling i både
hemspråket och svenska språket. Som pedagog måste man vara kreativ och har lust att lära.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Jamal, Zainab
Nyckelord
Tvåspråkighet
modersmål
identitet
kultur
Språk
sv