• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevsamspel i matematik och svenska - en undersökning om det går att arbeta med slöjdens arbetssätt i matematik och svenska

Sammanfattning
Institution Sociologiska institutionen Författare Christina Campopiano och Johanna Rautila Eklund Examinator Marléne Johansson Arbetets titel Elevsamspel i matematik och svenska - en undersökning om det går att arbeta med slöjdens arbetssätt i matematik och svenska Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet Sidantal 50 Handledare Petra Orrbeck Tidpunkt Höstterminen 2005 Nyckelord Sociokulturellt perspektiv, samspel, slöjdens arbetssätt, matematik, svenska Sammanfattning Ur ett sociokulturellt perspektiv på lärande sker kunskapandet genom kommunikation med andra i samspelssituationer. Vårt intresse för detta har väckts genom lärarutbildningen. Vi tror att elever som lärt sig samspela kan skapa en trivsammare skola. På lång sikt skulle detta även kunna ge goda samhällsmedborgare med en större förståelse för olika åsikter samt med en bättre förmåga till inlevelse. Slöjden är ett ämne där elever tillåts samspela med varandra genom slöjdens arbetssätt. Denna möjlighet saknas dock ofta i matematik och svenska. Därför har vi valt i detta arbete att göra en undersökning i skolmiljö för att se om det fungerar att arbeta med slöjdens specifika arbetssätt i matematik och svenska för att skapa ett naturligt samspel mellan eleverna. Genom deltagarobservationer samt att låta elever i dagboksform svara på frågor som anknyter till våra frågeställningar i arbetet, har vi kommit fram till att man mycket väl kan använda detta i matematik och svenska. Elevernas gensvar har varit mycket positivt. Frågorna vi ville få besvarade i vårt arbete är följande: Upplever eleverna vad de lär sig under arbetets gång? Upplever eleverna att det finns samspel mellan dem? Hur fungerade arbetssättet enligt eleverna? Hur fungerade arbetssättet enligt oss?
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/261
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 2820-01.pdf (1.020Mb)
Datum
2005
Författare
Campopiano, Christina
Rautila Eklund, Johanna
Nyckelord
sociokulturellt perspektiv
samspel
slöjdens arbetssätt
matematik
svenska
Serie/rapportnr.
ht05 2820-01
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV