Elevsamspel i matematik och svenska - en undersökning om det går att arbeta med slöjdens arbetssätt i matematik och svenska
Sammanfattning
Institution Sociologiska institutionen
Författare Christina Campopiano och Johanna Rautila Eklund
Examinator Marléne Johansson
Arbetets titel Elevsamspel i matematik och svenska - en undersökning om det går
att arbeta med slöjdens arbetssätt i matematik och svenska
Arbetets art C-uppsats i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet
Sidantal 50
Handledare Petra Orrbeck
Tidpunkt Höstterminen 2005
Nyckelord Sociokulturellt perspektiv, samspel, slöjdens arbetssätt, matematik,
svenska
Sammanfattning
Ur ett sociokulturellt perspektiv på lärande sker kunskapandet genom kommunikation med
andra i samspelssituationer. Vårt intresse för detta har väckts genom lärarutbildningen. Vi tror att
elever som lärt sig samspela kan skapa en trivsammare skola. På lång sikt skulle detta även
kunna ge goda samhällsmedborgare med en större förståelse för olika åsikter samt med en bättre
förmåga till inlevelse.
Slöjden är ett ämne där elever tillåts samspela med varandra genom slöjdens arbetssätt. Denna
möjlighet saknas dock ofta i matematik och svenska. Därför har vi valt i detta arbete att göra en
undersökning i skolmiljö för att se om det fungerar att arbeta med slöjdens specifika arbetssätt i
matematik och svenska för att skapa ett naturligt samspel mellan eleverna. Genom
deltagarobservationer samt att låta elever i dagboksform svara på frågor som anknyter till våra
frågeställningar i arbetet, har vi kommit fram till att man mycket väl kan använda detta i
matematik och svenska. Elevernas gensvar har varit mycket positivt. Frågorna vi ville få
besvarade i vårt arbete är följande:
Upplever eleverna vad de lär sig under arbetets gång?
Upplever eleverna att det finns samspel mellan dem?
Hur fungerade arbetssättet enligt eleverna?
Hur fungerade arbetssättet enligt oss?
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Campopiano, Christina
Rautila Eklund, Johanna
Nyckelord
sociokulturellt perspektiv
samspel
slöjdens arbetssätt
matematik
svenska
Serie/rapportnr.
ht05 2820-01
Språk
sv