• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En skola för alla- – en kvalitativ studie av verksamheten och undervisningens inre och yttre påverkansfaktorer

Sammanfattning
Vårt syfte med denna undersökning har varit att undersöka vad som eventuellt kan påverka pedagoger och lärare på Svenska skolan i ett sydeuropeiskt land i deras arbete med att uppnå målet: En skola för alla. Våra frågeställningar har varit; - Vad påverkar pedagoger och lärares verksamhet och undervisning? - Hur påverkas pedagoger och lärares verksamhet och undervisning? Metod och material Vi har valt att använda oss av en kvalitativ undersökningsmetod innehållande löpande direktobservationer, kategoriseringsobservationen on-off och enskilda intervjuer för att få svar på vårt syfte med dess frågeställningar. Vi har observerat 30 barn och elever i förskolan och skolan, tre pedagoger samt två lärare. Vi har även valt att genomföra enskilda intervjuer med elever, pedagoger och lärare. Observationerna och intervjuerna har genomförts och bearbetats tillsammans under studiens gång. Resultat Efter genomförd studie på Svenska skolan har vi kommit fram till att pedagogerna och lärarnas arbete i verksamheten och undervisningen påverkades av olika faktorer som vi valt att dela in i två teman; skolans inre och yttre styrning. De inre faktorerna var Styrdokument och Fortbildning och handledningsfunktioner. De yttre faktorerna var Ekonomiska förutsättningar, Vårdnadshavares påverkan samt barn och elevers Språkkunskaper, Ålder och mognad. I vår studie drar vi slutsatsen att barnen och elevernas språkkunskaper samt vårdnadshavarnas inverkan på förskolan och skolans verksamhet och undervisning med dess innehåll, till största del påverkar pedagogerna och lärarnas arbetssätt och bemötande gentemot barn och elever på Svenska skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26258
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26258_1.pdf (236.6Kb)
Datum
2011-07-14
Författare
Söderberg, Charlotta
Ribbing, Sofia
Nyckelord
verksamhet
förskola
grundskola
påverkansfaktorer
undervisning
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV