dc.contributor.author | Palm, Andreas | |
dc.contributor.author | Södling, Martin | |
dc.date.accessioned | 2011-07-14T12:23:01Z | |
dc.date.available | 2011-07-14T12:23:01Z | |
dc.date.issued | 2011-07-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26292 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta arbete är att, utifrån en fallorganisation, undersöka och belysa premisser för
säsongsanställda reseledares arbete och arbetsuppgifter. Därutöver vill vi specifikt fokusera
och analysera, om och i så fall hur, erfarenheter, lärdomar och kunskaper ges utrymme i
organisationen och hur dessa sprids och ges legitimitet.
Arbetet tar sin utgångspunkt i en kvalitativ fallstudie bestående av åtta halvstrukturerade
djupintervjuer och en deltagandeobservation. Den studerade fallorganisationen är en
researrangör som säljer paketresor med en omfattande personlig service och har under många
år varit ledande på marknaden. Fallorganisationens filosofi uppges vara att alltid tillföra något
extra till resenären, och att ge gästerna mer för pengarna.
För att förstå den insamlade empirin användes begreppen empowerment och storytelling.
Genom empowerment kunde engagemanget hos organisationens reseledare och hur detta
engagemang påverkade deras vilja att dela lärdomar och erfarenheter emellan sig tydliggöras.
På vilket sätt själva delandet och informationsöverföringen skedde blev tydligt genom
storytelling. Med hjälp av Ellströms (2005) teorier om utvecklingsinriktat och reproduktivt
lärande blev också typen av lärande tydligt och hur denna kan relateras till empowerment och
storytelling.
Studien fann att reseledarna inom fallorganisationen kände sig stärkta i sitt utförande av
arbetet på grund av det självstyre som organisationen öppnade upp för. Detta i kombination
med omväxlande arbetsuppgifter och en ledning som uttryckte ett förtroende för reseledarna
skapade tillsammans med goda karriärmöjligheter empowerment. Denna empowerment ledde
också till att reseledarnas vilja att dela med sig av lärdomar och erfarenheter påverkades i
positiv bemärkelse. Spridningen av lärdomar och erfarenheter skedde i stor utsträckning
genom så kallad storytelling där berättandet synliggjorde vissa problematiker eller hur
någonting kan genomföras för att få ett bra resultat. Denna berättande form för spridning av
erfarenheter skedde både under schemalagda möten och i mer informella sammanhang vars
primära syfte inte var att generera lärdomar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | säsongsanställning | sv |
dc.subject | empowerment | sv |
dc.subject | storytelling | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | reseledare | sv |
dc.title | Utrymme för berättelser Om hur lärande i en reseorganisation kan förstås utifrån empowerment och storytelling | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relation | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |