• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Working papers
  • View Item
  •   Home
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Working papers
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DELTA ett samverkansförsök mellan offentliga organisationer

Abstract
Syftet med studien är att bedöma om de aktiviteter som pågår i DELTA leder tillförändringar hos de medverkande organisationerna. Medverkande organisationer i DELTA är AMI, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Psykiatrin, Primärvården och Socialtjänsten. Att DELTA har haft effekter på hemorganisationerna är tydligt. För det första har den inspirerat och påverkat föreställningar om samverkan och hur den kan organiseras. För det andra har den haft en indirekt påverkan på den ordinarie verksamheten främst genom att understödja olika organiseringsformer som inte har DELTA som ursprung, men som genom verksamheten ökat i aktualitet. För det tredje har den haft direkt påverkan på den ordinarie verksamheten genom att olika aktiviteter i DELTA inneburit att samverkan runt en definierade målgrupp organiseras utanför den ordinarie verksamheten. Den andra frågan är hur implementering av DELTA sker i hemorganisationerna. Primärvården har redan från början försökt integrera aktiviteterna i delar av den ordinarie verksamheten. På Arbetsmarknadsinstitutet har de enskilda handläggarna varit involverade i aktiviteterna. Försäkringskassan har genomfört omorganisering till team och en annan indelning av verksamheten medan man på Arbetsförmedlingen avskilt verksamhet för samverkan och därmed renodlat kärnverk samheten. Analysen har lett fram till några slutsatser, utan inbördes rangordning, vad gäller samverkan mellan offentliga organisationer. För det första är samverkan ledningens ansvar. För det andra sker samverkan vid behov. Det är klienternas eller verksamhetens behov som styr behovet av samverkan. För det tredje tar samverkan tid och det gäller framförallt när samverkan sker mer omfattande i organiserade former med flera organisationer som är samlokaliserade. Tid kräver extra resurser. För det fjärde sker vid samverkan ett förtydligande av de olika huvudmännens gränser. För det femte ser vi en tendens att samverkan försvårar samverkan.
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URI
http://hdl.handle.net/2077/2629
Collections
  • Working papers
View/Open
gunwba385.pdf (403.2Kb)
Date
2001
Author
Wikström, Ewa
Lindberg, Kajsa
Selander, Martin
Löfström, Mikael
Keywords
samverkan
offentliga organisationer; projekt; organisering; styrning; implementering.
Publication type
Report
ISSN
1403-3704
Series/Report no.
FE-reports, nr 2001-385
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV