KNOWLEDGE MANAGEMENT Hur svenska multinationella företag tillvaratar och sprider sina kunskaper
Abstract
Kan kunskap administreras? Finns det verktyg med vars hjälp kunskap kan styras och kontrolleras? Skapas kunskapsutvecklingoch lärande genom att tillsätta knowledge managers och bygga upp databaser och nät? Av undersökningar framgår att svenska storföretag denna gång inte följt amerikanska förebilder och konsulter i fotspåren. Inget av de undersökta företagen har byggt upp en hierarki av knowledge managers eller visat upp ett heltäckande IT-system för att utnyttja och sprida kunskaper. Det verkar snarare finnas en utbredd tveksamhet till att kunskap och lärande låter sig styras och kontrolleras med särskilda verktyg och metoder. Och ju större inslaget av tyst kunskap är, desto större tycks tveksamheten vara till att kunskap kan administreras. De undersökta företagen var övertygade om att det fanns värdefulla kunskaper som inte tillvaratogs och spreds i önskvärd utsträckning, men de var samtidigt villrådiga till hur detta skulle gå till. Goda förutsättningar för lärande skapas inte med några få grepp på kort tid. Det är en långsiktig utvecklingsprocess med en mångfald insatser som framför allt går ut på att bryta ner organisatoriska gränser och byråkratiska system, skapa ett klimat som präglas av öppenhet, trygghet och delaktighet och sträva efter ett ledarskap som kännetecknas av empati, tillit och lyhördhet.
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2000Author
Diedrich, Andreas
Alarik, Björn
Keywords
Kunskap; lärande; Knowledge Management; MNC
Publication type
Report
ISSN
1403-3704
Series/Report no.
FE-reports, nr 2000-375
Language
sv