• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Working papers
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Working papers
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekter av internationell turism på konsumenters inköpsmönster och attityder till produkter

Sammanfattning
Vid bedömning eller kategorisering av en produkt tar konsumenter ibland med produktens ursprungsland. Stereotypa bilder av olika länder och deras produkter förenklar konsumenternas bedömningar. Sedan 1965, då forskningen om betydelsen av produkters ursprungsland initierades, har såväl empiriska studier som experiment indikerat att ursprungsland är en viktig variabel vid produktval. Forskningsresultaten visar att det finns ett samband mellan attityder till ett land och attityder till produkter från det landet. I denna rapport diskuteras i vilken mån och hur internationell turism påverkar dels faktiskt köp- och konsumtionsbeteende, dels attityder och värderingar som har betydelse för beteendet. Avsikten är att nå kunskap om de faktorer som ligger bakom eventuella förändringar i konsumtionsmönstret efter en utlandsvistelse samt att ta reda på i vilken omfattning förändringar uppstår. Tre empiriska studier och vissa resultat från dessa presenteras. På basis av studierna kunde en effektmodell skapas, som visar hur turism kan påverka konsumenters attityder och/eller beteenden till följd av en förändring av en eller flera av faktorerna värderingar, känsla, kvalitet och upptäckt. Den grad av inflytande som varje faktor har, beror enligt studierna på ett antal bakgrundsvariabler som är kopplade antingen till konsumenten eller till utlandsvistelsen.
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
URL:
http://hdl.handle.net/2077/2632
Samlingar
  • Working papers
Fil(er)
gunwba_1999_370.pdf (94Kb)
Datum
1999
Författare
Hallberg, Annika
Nyckelord
Konsumentbeteende; turism; landimage; köpbeslut; produktpreferenser; produktattribut; attityder
Publikationstyp
Report
ISSN
1403-3740
Serie/rapportnr.
FE-reports, nr 1999-370
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV