Visa enkel post

dc.contributor.authorHallberg, Annikaswe
dc.date.accessioned2006-12-01swe
dc.date.accessioned2007-02-09T10:46:13Z
dc.date.available2007-02-09T10:46:13Z
dc.date.issued1999swe
dc.identifier.issn1403-3740swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2632
dc.description.abstractVid bedömning eller kategorisering av en produkt tar konsumenter ibland med produktens ursprungsland. Stereotypa bilder av olika länder och deras produkter förenklar konsumenternas bedömningar. Sedan 1965, då forskningen om betydelsen av produkters ursprungsland initierades, har såväl empiriska studier som experiment indikerat att ursprungsland är en viktig variabel vid produktval. Forskningsresultaten visar att det finns ett samband mellan attityder till ett land och attityder till produkter från det landet. I denna rapport diskuteras i vilken mån och hur internationell turism påverkar dels faktiskt köp- och konsumtionsbeteende, dels attityder och värderingar som har betydelse för beteendet. Avsikten är att nå kunskap om de faktorer som ligger bakom eventuella förändringar i konsumtionsmönstret efter en utlandsvistelse samt att ta reda på i vilken omfattning förändringar uppstår. Tre empiriska studier och vissa resultat från dessa presenteras. På basis av studierna kunde en effektmodell skapas, som visar hur turism kan påverka konsumenters attityder och/eller beteenden till följd av en förändring av en eller flera av faktorerna värderingar, känsla, kvalitet och upptäckt. Den grad av inflytande som varje faktor har, beror enligt studierna på ett antal bakgrundsvariabler som är kopplade antingen till konsumenten eller till utlandsvistelsen.swe
dc.format.extent30 pagesswe
dc.format.extent96256 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesFE-reports, nr 1999-370swe
dc.subjectKonsumentbeteende; turism; landimage; köpbeslut; produktpreferenser; produktattribut; attityderswe
dc.titleEffekter av internationell turism på konsumenters inköpsmönster och attityder till produkterswe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.departmentDepartment of Business Administrationeng
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid1920swe
dc.subject.svepBusiness and economicsswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post