Kunskapsdelning i tillitsfulla relationer
Abstract
organisationen.
Studiens syfte är att undersöka hur kunskapsdelning sker mellan kunskapsarbetare
i en kunskapsintensiv och högteknologisk organisation. Genom att ta reda på individers
förhållningssätt till det egna arbetet och sina kollegor inom en organisatorisk enhet vill vi utforska
tilliten i dessa relationer. Vidare vill vi synliggöra dilemmat mellan självständiga kunskapsarbetare
och organisationens intention att styra dessa.
Tidigare forskning inom området kunskapsdelning ställer i de flesta fall begreppet i förhållande
till andra teoretiska begrepp, som exempelvis socialt kapital och tillit. Socialt kapital
antas i vissa fall bidra till en bättre prestation i organisationen medan det ibland kan komma
att tjäna individens intressen snarare än organisationens. Tillit till ledningen anses inom den
tidigare forskning som tagits del av bidra till en ökad vilja hos individen att dela med sig av
kunskap. Den teoretiska referensramen i studien utgörs av olika former av tillit inom en organisation
samt överbryggande respektive sammanbindande socialt kapital.
Studien är kvalitativ och tar utgångspunkt i ett hermeneutiskt perspektiv, vilket ger en tolkande
ansats. Åtta intervjuer med personer på olika avdelningar och hierarkiska positioner
inom en organisatorisk enhet har utförts. Intervjumaterialet har sedan transkriberats, meningskodats
och analyserats utifrån den teoretiska referensramen.
Det har visat sig att intervjupersonerna upplever en stark historisk tillit till moderorganisationen
och den närmaste arbetsgruppen men en svagare tillit till den organisatoriska enheten.
Kunskapsdelningen sker av denna anledning framförallt inom den närmaste arbetsgruppen i
relationer som karaktäriseras av sammanbindande socialt kapital. Kunskapsdelning mellan
avdelningarna sker i personliga nätverk som även dessa karaktäriseras av sammanbindande
socialt kapital. Då tilliten till den närmaste arbetsgruppen är stark tillåts inte nya influenser i
särskilt stor utsträckning nå gruppen genom överbryggande socialt kapital. Inom den närmaste
arbetsgruppen förväntas man samarbeta men först efter att man försökt lösa ett problem själv.
Flera intervjupersoner tycks identifiera sig med att utföra sitt arbete självständigt och att få
utarbeta egna lösningar. Det har visat sig kunna finnas en spänning mellan dessa självständiga
medarbetare och chefernas intentioner att styra dem. Cheferna föreslår att den organisatoriska
enheten ska styras med hjälp av standardiserade lösningar, formella nätverk samt dokumentation.
Medarbetarna upplever i ett par fall en misstro gentemot cheferna. Kunskapsdelningen på
den organisatoriska enheten sker i dessa fall på ett sätt som låter medarbetarna skydda sitt
sociala kapital och kunskapen från cheferna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-07-20Author
Gustavsson, Johanna
Johansson, Anna-Karin
Keywords
socialt kapital
kunskapsdelning
tillit
kunskapsföretag
kunskapsarbetare
Language
swe