Logistikkanaler för livsmedel - en förstudie
Sammanfattning
Syftet med rapporten är att identifiera problemområden inom livsmedelslogistik, där ett "kanaltänkande" är speciellt tillämpbart och där ett interorganisatoriskt samarbete inom logistikkanalen kan förväntas representera effektiviseringspotentialer. Mot bakgrund av identifierade problemområden utvecklas ett antal förslag till framtida forskningsområden.
Studien är explorativ till sin karaktär och består av en teoretisk del (litteraturgenomgång) och en empirisk del (intervjuserie). Tre branscher har valts ut och studerats: dagligvaruhandeln, kvarn- och bagerinäringen samt slakteri- och charkuterinäringen. Gemensamma drag hos de tre branscherna:
1. En allmän strävan mot centralisering av produktion och distribution, i jakt på skalfördelar.
2. En övertygelse om att effektiv logistik leder till positiva miljöeffekter.
3. Konsumenten och dess preferenser styr i allt högre grad företagens agerande.
4. Ökad konkurrens leder till maktstegring i logistikkanalen ju närmre marknaden aktören befinner sig.
5. En stor tilltro i företagen sätts till informationsteknologi, som källa till rationaliseringar.
Avslutningsvis i rapporten ges ett antal förslag till forskningsområden, vilka behandlar förändrad arbetsfördelning, strukturomvandling, bristkostnader, prognossystem och lagereffekter.
Jag vill till sist tacka Transportstiftelsen VTS för finansiering av förstudien
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
1999Författare
Karlsson, Elisabeth
Nyckelord
logistik; marknadskanaler; livsmedel; dagligvaraor; transport; distribution
Publikationstyp
Report
ISSN
1403-3704
Serie/rapportnr.
FE-reports, nr 1999-368
Språk
en