Enkätstudie om drivkrafter bakom strukturförändringar i elleverantörsbranschen - En resultatsammanställning
Sammanfattning
Elmarknadsreformen är nu inne på sitt femte år och marknadens aktörer har, får man förmoda, hunnit anpassa sig till de nya förändrade förhållanden som råder. Inalles har det betytt att Sveriges, vid tidpunkten för avregleringen, ca 240 elleverantörer på olika sätt tvingats ta konsekvenserna av en tilltagande konkurrens, kunders ökade valmöjligheter och förändrade krav på kompetens i organisationen. För hälften av dessa företag har kanske den största förändringen sedan avregleringen inneburit att de blivit uppköpta av en konkurrent. För den kvarvarande halvan har det kanske främst märkts i delvis förändrade arbetssätt och ett förändrat synsätt kring handel med el.
Syftet med föreliggande enkätundersökning är att sammanställa en bild av hur dessa förändringar tar sig uttryck. Enkäten fokuserar fyra strategiskt viktiga områden: produkter och intäkter, kunder och kundkommunikation, samarbeten och integration samt elleverantörernas konkurrenskraft.
Elmarknaden karakteriseras i stor utsträckning av att elkraft är en i grunden odifferentierad produkt. Trots detta består elmarknaden av aktörer med skiftande storlek och ägarformer. För att belysa dessa aspekter presenteras enkätresultaten även ur ett storleks- och ägarforms-perspektiv.
Rapportens syfte är att med relativt kort ledtid och i ett hanterbart format kunna presentera enkätresultaten för en bredare läskrets. Direkta kopplingar till underliggande forskningsfrågor, jämförelser med tidigare gjord forskning samt analyser mot bakgrund av en teoretisk referensram har därför utelämnats.
Resultaten av enkätstudien är alltför omfattande för att summeras under denna rubrik. För de läsare som önskar en kortare sammanställning av de viktigaste och/eller mest anmärkningsvärda resultaten hänvisas till resultatsammanfattningen i slutet av rapporten.
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2000Författare
Sandoff, Anders
Nyckelord
elbranschen; elleverantör; elmarknaden; branschstudie; strukturförändring; elmarknadsreformen; avreglering
Publikationstyp
Report
ISSN
1403-3704
Språk
sv