Visa enkel post

dc.contributor.authorSandoff, Andersswe
dc.date.accessioned2006-12-04swe
dc.date.accessioned2007-02-09T10:46:19Z
dc.date.available2007-02-09T10:46:19Z
dc.date.issued2000swe
dc.identifier.issn1403-3704swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2640
dc.description.abstractElmarknadsreformen är nu inne på sitt femte år och marknadens aktörer har, får man förmoda, hunnit anpassa sig till de nya förändrade förhållanden som råder. Inalles har det betytt att Sveriges, vid tidpunkten för avregleringen, ca 240 elleverantörer på olika sätt tvingats ta konsekvenserna av en tilltagande konkurrens, kunders ökade valmöjligheter och förändrade krav på kompetens i organisationen. För hälften av dessa företag har kanske den största förändringen sedan avregleringen inneburit att de blivit uppköpta av en konkurrent. För den kvarvarande halvan har det kanske främst märkts i delvis förändrade arbetssätt och ett förändrat synsätt kring handel med el. Syftet med föreliggande enkätundersökning är att sammanställa en bild av hur dessa förändringar tar sig uttryck. Enkäten fokuserar fyra strategiskt viktiga områden: produkter och intäkter, kunder och kundkommunikation, samarbeten och integration samt elleverantörernas konkurrenskraft. Elmarknaden karakteriseras i stor utsträckning av att elkraft är en i grunden odifferentierad produkt. Trots detta består elmarknaden av aktörer med skiftande storlek och ägarformer. För att belysa dessa aspekter presenteras enkätresultaten även ur ett storleks- och ägarforms-perspektiv. Rapportens syfte är att med relativt kort ledtid och i ett hanterbart format kunna presentera enkätresultaten för en bredare läskrets. Direkta kopplingar till underliggande forskningsfrågor, jämförelser med tidigare gjord forskning samt analyser mot bakgrund av en teoretisk referensram har därför utelämnats. Resultaten av enkätstudien är alltför omfattande för att summeras under denna rubrik. För de läsare som önskar en kortare sammanställning av de viktigaste och/eller mest anmärkningsvärda resultaten hänvisas till resultatsammanfattningen i slutet av rapporten.swe
dc.format.extent65 pagesswe
dc.format.extent816128 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.subjectelbranschen; elleverantör; elmarknaden; branschstudie; strukturförändring; elmarknadsreformen; avregleringswe
dc.titleEnkätstudie om drivkrafter bakom strukturförändringar i elleverantörsbranschen - En resultatsammanställningswe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.departmentDepartment of Business Administrationeng
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid2077swe
dc.subject.svepBusiness studiesswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post