Mångfaldens mångfald - olika sätt att se på och leda olikheter
Abstract
Att leda olikheter - den amerikanska termen management diversity har blivit en
nödvändighet för svenska organisationer. Bakgrunden kan sökas dels i en ökad heterogenitet
hos svensk arbetsmarknad, dels i näringslivets internationalisering. Förutom nödvändigheten
att ändra rekryteringspraxis finns det en stor potential att ta vara på olika kompetenser i en
alltmer globaliserad värld. Utgående från svensk och amerikansk mångfaldsforskning utvecklas
ett strategiperspektiv, vilket är vårt analysverktyg vid studier av organisationers
mångfaldsarbete. Via kortare fallstudier identifieras och beskrivs fyra typer av mångfaldsarbete;
nämligen med innebörd internationalisering, spegling av annorlunda Sverige, samhällsengagemang
och sociala strategier. Slutligen diskuteras om det vi identifierat kan betecknas
som uthålliga mångfaldsstrategier. Vår studie tyder på detta och den mångfald mångfaldsstrategier
vi beskrivit tolkar vi dels att mångfaldsarbetet är nära kopplat till respektive organisations
förutsättningar, dels att man är inne i ett skede av lärande.
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2001Author
Omanovic, Vedran
Leijon, Svante
Keywords
mångfald; strategi; diversity management
Publication type
Report
ISSN
1403-3704
Series/Report no.
FE-reports, nr 2001-381
Language
sv