Show simple item record

dc.contributor.authorOmanovic, Vedranswe
dc.contributor.authorLeijon, Svanteswe
dc.date.accessioned2006-12-06swe
dc.date.accessioned2007-02-09T10:46:23Z
dc.date.available2007-02-09T10:46:23Z
dc.date.issued2001swe
dc.identifier.issn1403-3704swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2646
dc.description.abstractAtt leda olikheter - den amerikanska termen management diversity har blivit en nödvändighet för svenska organisationer. Bakgrunden kan sökas dels i en ökad heterogenitet hos svensk arbetsmarknad, dels i näringslivets internationalisering. Förutom nödvändigheten att ändra rekryteringspraxis finns det en stor potential att ta vara på olika kompetenser i en alltmer globaliserad värld. Utgående från svensk och amerikansk mångfaldsforskning utvecklas ett strategiperspektiv, vilket är vårt analysverktyg vid studier av organisationers mångfaldsarbete. Via kortare fallstudier identifieras och beskrivs fyra typer av mångfaldsarbete; nämligen med innebörd internationalisering, spegling av annorlunda Sverige, samhällsengagemang och sociala strategier. Slutligen diskuteras om det vi identifierat kan betecknas som uthålliga mångfaldsstrategier. Vår studie tyder på detta och den mångfald mångfaldsstrategier vi beskrivit tolkar vi dels att mångfaldsarbetet är nära kopplat till respektive organisations förutsättningar, dels att man är inne i ett skede av lärande.swe
dc.format.extent35 pagesswe
dc.format.extent88439 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesFE-reports, nr 2001-381swe
dc.subjectmångfald; strategi; diversity managementswe
dc.titleMångfaldens mångfald - olika sätt att se på och leda olikheterswe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.departmentDepartment of Business Administrationeng
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid1741swe
dc.subject.svepBusiness studiesswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record