Du stora nya värld
Trettiofyra kapitel om politik, medier och samhälle
Abstract
Du stora nya värld målar upp bilden av Sveriges ökade beroende av omvärlden. Globaliseringen både oroar och påverkar, men på olika sätt. Värderingar förändras, luckras upp och nya livsstilar växer fram. Ett redan internationellt orienterat folk blir än mer internationellt.
Du stora nya värld handlar om allt detta, men innehåller också mer konkreta opinionsanalyser av partiernas och partiledarnas popularitet, svenska folkets samhällsförtroende, synen på den offentliga sektorn, inställning till olika religioner, åsikter om kärnkraft och energi, läsning av dagstidningar, attityder till flyktingpolitiken, användning av ny medieteknologi, besök på bibliotek mm. Dessutom finns studier av svenska folkets åsikter om kungahuset och monarkin, synen på att göra insatser för en bättre miljö, uppfattningar om brottsoffer och benägenheten att storhandla alkohol utomlands.
Publisher
SOM-institutet
Collections
Date
2006Editor
Holmberg, Sören
Weibull, Lennart
Keywords
politik
samhälle
opinion
medier
Publication type
book
ISBN
91-89673-09-3
ISSN
0284-4788
Series/Report no.
SOM-rapport
39
Language
swe