Du stora nya värld
Trettiofyra kapitel om politik, medier och samhälle
Sammanfattning
Du stora nya värld målar upp bilden av Sveriges ökade beroende av omvärlden. Globaliseringen både oroar och påverkar, men på olika sätt. Värderingar förändras, luckras upp och nya livsstilar växer fram. Ett redan internationellt orienterat folk blir än mer internationellt.
Du stora nya värld handlar om allt detta, men innehåller också mer konkreta opinionsanalyser av partiernas och partiledarnas popularitet, svenska folkets samhällsförtroende, synen på den offentliga sektorn, inställning till olika religioner, åsikter om kärnkraft och energi, läsning av dagstidningar, attityder till flyktingpolitiken, användning av ny medieteknologi, besök på bibliotek mm. Dessutom finns studier av svenska folkets åsikter om kungahuset och monarkin, synen på att göra insatser för en bättre miljö, uppfattningar om brottsoffer och benägenheten att storhandla alkohol utomlands.
Utgivare
SOM-institutet
Samlingar
Datum
2006Redaktör
Holmberg, Sören
Weibull, Lennart
Nyckelord
politik
samhälle
opinion
medier
Publikationstyp
book
ISBN
91-89673-09-3
ISSN
0284-4788
Serie/rapportnr.
SOM-rapport
39
Språk
swe