Det nya Sverige
Trettiosju kapitel om politik, medier och samhälle
Abstract
Nya Sverige på 1630-talet var en koloni i Amerika – en frukt av en expansionistisk stormakt i vardande. Det nya Sverige på 2000-talet har sedan länge inte några kolonier och inte heller några drömmar åt det hållet. Men expansionistiskt är det ändå. Nu gäller det ekonomisk tillväxt, social välfärd och mänskligt välbefinnande. De flesta kurvor pekar uppåt och optimismen inför framtiden är stor. Sverige var bland vinnarna under 1900-talet. Resultaten från SOM-institutets mätningar tyder på att svenska folket hoppas och tror att Det nya Sverige även kommer att tillhöra vinnarna under 2000-talet.
Men Det nya Sverige handlar inte bara om framtid och optimism. I boken analyseras också samhällsförtroende, partiledarnas popularitet, åsikter om alkohol, vilka sverigedemokraterna är och vad de vill, exponering för olika medier, internetanvändning, uppfattningar om konflikten i Mellanöstern och mycket, mycket annat.
Publisher
SOM-institutet
Collections
Date
2007Editor
Holmberg, Sören
Weibull, Lennart
Keywords
politik
samhälle
opinion
medier
Publication type
book
ISBN
978-91-89673-11-3
Series/Report no.
SOM-rapport
41
Language
swe