Show simple item record

dc.contributor.authorBäck, Svitlana
dc.contributor.authorLahti, Pia
dc.date.accessioned2011-08-22T09:52:12Z
dc.date.available2011-08-22T09:52:12Z
dc.date.issued2011-08-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26569
dc.description.abstractSyfte: Syftet med uppsatsen var att undersöka hur en grupp utländska lärares kunskaper och erfarenheter värderades i svensk skola. Vad hade de med sig som behövdes i den svenska skolan och hur värderades detta? Vad ansågs som en tillgång och vad ansågs som en brist? Vi ville också undersöka hur betydelsen av kunskaper i svenska uppfattades. Vår förhoppning var att med uppsatsen kunna öka kunskapen om de utländska lärarnas situation i den svenska skolan. Teori: Vi använde oss av Bourdieus kapitalteori som teoretiskt verktyg i vår analys av intervjusvaren. Metod: Vi använde oss av intervjuer som metod. Vi intervjuade sexton personer varav tolv var utländska lärare som hade kompletterat eller fortfarande kompletterade sin utländska utbildning. De resterande fyra var VFU-ledare som hade haft ansvar för utländska lärare i deras verksamhetsförlagda utbildning. Samtliga arbetade i grundskolan. Resultat: De som tillfrågades i vår undersökning upplevde att deras språkliga och kulturella kompetens värderades högt, men bara om de arbetade i mångkulturella skolor. Kunskaper i svenska språket upplevdes som viktiga men inte det viktigaste i läraryrket. Viktigare än språket ansågs av våra respondenter vara goda relationer med eleverna samt bra pedagogik. Det relativt höga kravet på svenskkunskaper hos invandrade i Sverige kan förstås som maktförhållanden med grund i det postkoloniala tankesättet där majoritetsgruppens värderingar och språk anses vara viktigast.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT11-IPS-04 U/V ULV LAU925sv
dc.subjectutländska läraresv
dc.subjectmångkulturalismsv
dc.subjectmonokulturalismsv
dc.subjectBourdieusv
dc.subjectkapitalteorisv
dc.titleEn kvalitativ studie om hur en grupp utländska lärare upplever sin situation i svensk skolasv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record