Internrekrytering och kvalifikationer - Inom Polismyndigheten
Sammanfattning
Denna studie undersöker vilka kvalifikationer som värderas vid internrekrytering hos polismyndigheten. Studien undersöker varför en viss kandidat rekryteras samt hur själva rekryteringsprocessen går till. En utvärdering av organisationskulturen får också stor plats i studien då det tidigare är känt att just polismyndigheten präglas av en stark kultur. Vi undersöker om och hur kulturella aspekter påverkar organisationen och också rekryteringen. För att genomföra denna undersökning har empiriskt material samlats in genom kvalitativa intervjuer. De subjektiva uppfattningar och åsikter som samlats in har sedan, tillsammans med en teoretisk referensram, lagt grunden för en analys. Detta har sedan mynnat ut i några slutsatser.
Det råder en ovisshet bland poliserna kring hur man kvalificerar sig. Detta skapar i många fall en frustration. Denna ovisshet grundar sig främst i att tjänsteålder och levnadsålder i många fall värderas högt vid rekrytering, högre än de personliga attributen.
En annan insikt som framkommit genom studien är att det råder ett missnöje hos framförallt de yngre poliserna som grundar sig i att deras förväntningar på polisyrket inte har levts upp till.
Efter att dessa ovan, och några ytterligare slutsatser har diskuterats föreslår vi två strategier, Employer Branding och Talent Management som vi finner bör övervägas att implementeras inom polismyndigheten. Strategierna syftar båda till att främja ett bevarande av det humankapital och den kompetens som finns inom en organisation för att i längden skapa ökad effektivitet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-08-30Författare
Selindh, Victor
Vestman, Linda
Serie/rapportnr.
Management & Organisation
11:63
Språk
swe