Personer med Aspergers syndrom och den reguljära arbetsmarknaden – En kvalitativ studie om vilka svårigheter och vilket stöd som finns i samband med att få och behålla ett arbete.
Sammanfattning
Aspergers syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka svårigheter personer med Aspergers syndrom stöter på i samband med att få och behålla ett arbete. Även att undersöka vilket socialt stöd de får för att överbrygga dessa svårigheter och vilket stöd som saknas. För att undersöka detta så har två intervjuer gjorts med personer som själva har Asperger syndrom. Det har även genomförts intervjuer med tre personer som arbetar med att ge personer med Aspergers syndrom stöd i att få och behålla ett arbete. Resultatet visar att vissa av svårigheterna kan kopplas till funktionsnedsättningens diagnoskriterier såsom, svårigheter med det sociala samspelet/kommunikationen och brister i de exekutiva funktionerna. Det framkommer också att andra faktorer som utbildning, social utsatthet och psykisk ohälsa påverkar möjligheten att få och behålla ett arbete. Resultatet visar även att det är viktigt att se individen och vad han/hon har för behov och därmed avgöra vilket stöd som är aktuellt. Empirin har analyserats utifrån tidigare forskning och utifrån House´s sociala stöd modell, där olika former av socialt stöd finns med, emotionellt, värderande, informativt och instrumentellt. Alla dessa stödformer framkommer som viktiga för att stödja personer med Aspergers syndrom i att få och behålla ett arbete. Det visar sig i resultatet att det är betydelsefullt att det finns personer både på och utanför arbetsplatsen som personen känner förtroende för och kan vända sig till. Det framkommer också att det är viktigt att kunskapen och acceptansen för funktionsnedsättningar och människors olikheter ökar på arbetsplatser och i samhället i stort. House´s stödmodell lyfter fram att effekten av stödet kan upplevas olika beroende på vem som uttalar sig om stödets effekt. I uppsatsen görs en jämförelse mellan de två olika informantgruppernas uppfattningar kring vilket stöd som ges och vilket resultat det har, vilket visar på stora likheter, men också på skillnader.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-08-31Författare
Augustsson, Christine
Nyckelord
Aspergers syndrom, arbete, svårigheter, stöd
Språk
swe