Flickor som begår sexuella övergrepp. En kvalitativ studie om relationens svårighet och nödvändighet
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att undersöka om professionella behandlares samlade syn på ämnet unga som begår sexuella övergrepp, kan förklara varför det är svårt att få tag på behandlare eller behandlingshem för flickor som begår sexuella övergrepp. Jag har med hjälp av kvalitativa intervjuer undersökt hur professionella behandlare som arbetar med eller forskar kring unga personer som begår sexuella övergrepp, talar om de unga. Hur de professionella behandlarnas attityder, tankar och syn på kön ser ut i relation till dessa unga personer, samt mer precist försökt förstå vilken bild de professionella behandlarna har av en ung person som begår sexuella övergrepp. Hur denna agerar, vilket kön denna har, om de olika behandlingsmetoder som används i behandling av de unga beror på vilket kön den unga har.
Analysen av min empiri har jag gjort med tre teoretiska begrepp som är relevanta för mitt valda ämne, identitet, relation och genus.
Resultatet av studien visar på nödvändigheten av relationen mellan de unga som begår sexuella övergrepp och den professionella behandlaren. Alla mina informanter talade om bristande relationer i de flickor och pojkars liv som begår sexuella övergrepp. Därför lyfte informanterna fram vikten av en behandlingsrelation för att kunna hjälpa de unga.
Genom analysen med mina tre teoretiska begrepp, visar även studien på svårigheten för relationen mellan de unga som begår sexuella övergrepp och den professionella behandlaren, då t.ex. behandlingsmetoder eller arbetssätt kan försvåra för relationen dem emellan. Studien visar även på att det kan finnas bristande genusperspektiv i samhället och i behandlingsmetoderna som idag främst används vid behandlingen av pojkar som begår sexuella övergrepp. Bristande genusperspektiv kan vara orsaken till att flickor som begår sexuella övergrepp inte får behandling för sin problematik. Studien visar även på tänkbara förklaringar på varför unga begår sexuella övergrepp, så som omsorgssvikt, bristande anknytning och bristande relationer.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-08-31Författare
Evaldsson, Emmelie
Nyckelord
Flickor som begår sexuella övergrepp. Identitet. Relation. Genus
Språk
swe