Skolsköterskans stöd till tonåringar med Diabetes typ 1
Support from the School Nurse to Adolescents with type 1 Diabetes
Abstract
Inledning:
I skolsköterskans ansvarsområde ingår att arbeta förebyggande och hälsofrämjande med särskilt ansvar för de barn och ungdomar som har särskilt behov av stöd. Denna grupp innefattas av elever som har långvarig sjukdom, såsom diabetes typ 1, vilken kan påverka deras skolsituation. För en tonåring med diabetes kan experimenterande och risktagande leda till konsekvenser på kort och lång sikt och ge ökat sjukvårdsbehov och ökad kostnad för samhället. Tonåringens behov av stöd är stort och tidigare forskning visar att skolsköterskan kan ha en betydelsefull stödjande funktion och att skolsköterskans stöd efterfrågas. Begränsad forskning finns om skolsköterskans egna erfarenheter av stöd till tonåringar med diabetes typ 1.
Syfte:
Syftet med pilotstudien är att undersöka hur skolsköterskan beskriver sitt stöd till tonåringar med diabetes typ1.
Metod:
Kvalitativ metod med intervjuer av skolsköterskor där öppna frågor och frågeguide användes. Innehållet i intervjuerna analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys.
Resultat:
Analysen ledde fram till kategorierna; Ger stöd genom sig själv och Ger stöd genom andra och temat; Vara steget före. Skolsköterskornas stöd till tonåringar med diabetes visade sig ges på olika sätt och det framkom som signifikativt att de försöker vara steget före med sitt stöd. Samtalet visade sig vara ett medel för att skapa relation, kontakt och kunna bidra till trygghet. Samtalet synliggjorde hur stödet skulle kunna ges, skapade en helhetsbild och lade en grund för de planerade stödinsatserna på kort och lång sikt. Skolsköterskorna använde inte bara sig själva utan också andra personer i tonåringens omgivning för att ge stöd.
Diskussion:
Det stöd som skolsköterskan ger genom sig själv, genom andra och genom att vara steget före visade sig ofta ske utan tonåringens vetskap och i det tysta. För att ytterligare tydliggöra skolsköterskans stödjande arbete och därmed komplettera tidigare forskning kan en fullskalig studie vara av värde att genomföra och leda till att skolsköterskans omvårdnad kan utvecklas och förbättras.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-09-01Author
Jansson, Ulrika
Luttu, Annika
Keywords
skolsköterska
stöd
tonåringar
diabetes typ 1
Language
swe