Hur långt når Norman? - En explorativ studie av designprinciper och designmönster för att skapa konceptuell design för e-tjänster som ska vara tillgängliga för den breda massan
Sammanfattning
Idag finns ett stort antal e-tjänster som riktar sig till breda användargrupper. Att designa e-tjänster
anpassade för dessa grupper kan vara mycket komplicerat, men det finns metoder för att
underlätta detta. Donald Norman beskrev 1983 ett antal principer för design av vardagsföremål.
Dessa principer har blivit allmänt vedertagna inom design och används flitigt inom
interaktionsdesign. Syftet med uppsatsen är att testa om principerna kan möta de behov en bred
grupp av användare kan ha. Vi vill utifrån dessa principer utvärdera en befintlig e-tjänst och
utifrån denna utvärdering och analys skapa nya designförslag. För att skapa denna design har även
designmönster såsom de beskrivits av Jenifer Tidwell använts. En utvärdering av en existerande
tjänst har gjorts med hjälp av observationer och intervjuer med ett antal användare samt vår egen
analys, vilket har lett fram till utformningen av två designförslag. Dessa har i sin tur utvärderats av
en fokusgrupp bestående av personer med kunskaper inom Human Interaction design. Slutligen
lämnas en rekommendation om hur man ska gå tillväga när man ska designa en liknande tjänst
och en sammanfattning av den hjälp designprinciper och -mönster kan ge. Slutsatsen är att
principer och mönster inte räcker till för att skapa en design, men är väldigt goda verktyg under
designprocessen.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Fil(er)
Datum
2011-09-07Författare
Kroner Grogarn, Cecilia
Olin, Kristina
Sun Bursjö, Malin
Nyckelord
E-signering
E-tjänster
Designprinciper
Designmönster
Norman
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:027
Språk
swe