• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdeskapande mobiltelefonapplikationer för svensk detaljhandel - En prototypdriven fallstudie

Abstract
Mobiltelefoner innebär en helt ny kanal för kommunikation mellan företag och kunder. Mobiltelefonen är kundens ständiga följeslagare, en privat accessoar, där företag ges möjligheten att nå kunden i rörelse (Shankar, Venkatesh, Hofacker, & Naik, 2010). Konkurrensen om kundens uppmärksamhet i mobiltelefonen har ännu inte etablerats men många av de globala aktörerna inom detaljhandeln positionerar sig inför ett paradigmskifte. Idag är den huvudsakliga konkurrensfördelen en butiks geografiska positionering (Ropers, 2001) men detaljisterna kan interagera med kunderna oberoende av var kunden befinner sig kan denna konkurrensfördel marginaliseras (LeHong, 2010). Syftet med denna fallstudie är att utforska kontextmedvetna mobiltelefonapplikationers potentiella värde och inverkan på svenska modedetaljister. De undersökta värdedimensionerna är teoretiskt härledda och prövas empiriskt genom gruppintervjuer med potentiella applikationsanvändare och systemägare samt konkretiseras genom en iterativ prototypprocess. Studiens resultat är en redogörelse av hur den iterativa prototypprocessen baserat på de olika värdedimensionerna har fortskridit. Varje iteration består av tre delar; datainsamling, design och evaluering där föregående iterations evaluering utgör grunden för nästkommande iterations datainsamling. Studien visar att mobilitetsdimensionen, följt av den tidskritiska och effektivitetsdimensionen, är de viktigaste värdedimensionerna för att en applikation skall uppskattas av användarna. Ur ett systemägarperspektiv är marknadsföringsdimensionen det största incitamentet för implementering av applikationen.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/26686
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_26686_1.pdf (1.297Mb)
Date
2011-09-07
Author
Ekholm, Malin
Wahlström, Jonas
Keywords
Kontextmedveten mobilapplikation
svensk detaljhandel
prototypdriven utveckling
mobilt värde
användarcentrerad design
m-commerce
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:038
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV