dc.contributor.author | Grönlund, David | |
dc.contributor.author | Klockerman, Robin | |
dc.contributor.author | Moslehi, Niknam | |
dc.date.accessioned | 2011-09-07T11:22:32Z | |
dc.date.available | 2011-09-07T11:22:32Z | |
dc.date.issued | 2011-09-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26690 | |
dc.description.abstract | Rollen som systemvetare är traditionellt förknippad med utvecklandet av nyttoapplikatio-ner som är till för att stödja processer inom olika organisationer. Den här studien vill un-dersöka om och i så fall hur systemvetare kan bidra i skapandet av ett pedagogiskt och underhållande spel, ett så kallat “playful learning”-spel, samt hur systemvetaren kan bidra som en medlare under denna process som onekligen innefattar flertalet olika kom-petenser, vilket i sin tur innebär flera olika sätt att kommunicera på. Det finns mycket forskning som beskriver hur krav kan utvinnas och förmedlas i systemvetarens traditio-nella roll men mycket lite om hur systemvetaren bör agera vid utveckling av datorspel. Genom en analys av olika kravspecifikationer och en transkriberingsanalys kan vi redo-göra för en metod som var oss behjälplig i ett specifikt projekt kallat CoDAC. Metoden är en uppsättning hjälpmedel som inkluderar en “playcentrisk” designprocess, flödessche-man, klassdiagram, prototypande och “mock-ups”. För att undvika begreppsförvirring bland deltagare med olika bakgrund föreslås användning av ett gemensamt referens-ramverk, till exempel Björks & Holopainens (2005) designmönster eller ett spelbibliotek. Vi har slutligen kunnat se att systemvetaren även kan verka som en agent vid transfor-merandet av idéer till tekniska lösningar och vid eventuella intressekonflikter där fokus på underhållning eller pedagogik gör att den ena aspekten riskerar att försakas till för-mån för den andra. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Report/Department of Applied Information Technology | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2011:028 | sv |
dc.subject | kommunikation | sv |
dc.subject | kravspecifikation | sv |
dc.subject | kravutvinning | sv |
dc.subject | datorspel | sv |
dc.subject | lekfullt lärande | sv |
dc.subject | systemvetare | sv |
dc.title | Kommunikation och krav-utvinning vid spelutveckling - En studie av systemvetares roll vid utvecklingen av pedagogiska och underhållande spel | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |