Show simple item record

dc.contributor.authorGrönlund, David
dc.contributor.authorKlockerman, Robin
dc.contributor.authorMoslehi, Niknam
dc.date.accessioned2011-09-07T11:22:32Z
dc.date.available2011-09-07T11:22:32Z
dc.date.issued2011-09-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26690
dc.description.abstractRollen som systemvetare är traditionellt förknippad med utvecklandet av nyttoapplikatio-ner som är till för att stödja processer inom olika organisationer. Den här studien vill un-dersöka om och i så fall hur systemvetare kan bidra i skapandet av ett pedagogiskt och underhållande spel, ett så kallat “playful learning”-spel, samt hur systemvetaren kan bidra som en medlare under denna process som onekligen innefattar flertalet olika kom-petenser, vilket i sin tur innebär flera olika sätt att kommunicera på. Det finns mycket forskning som beskriver hur krav kan utvinnas och förmedlas i systemvetarens traditio-nella roll men mycket lite om hur systemvetaren bör agera vid utveckling av datorspel. Genom en analys av olika kravspecifikationer och en transkriberingsanalys kan vi redo-göra för en metod som var oss behjälplig i ett specifikt projekt kallat CoDAC. Metoden är en uppsättning hjälpmedel som inkluderar en “playcentrisk” designprocess, flödessche-man, klassdiagram, prototypande och “mock-ups”. För att undvika begreppsförvirring bland deltagare med olika bakgrund föreslås användning av ett gemensamt referens-ramverk, till exempel Björks & Holopainens (2005) designmönster eller ett spelbibliotek. Vi har slutligen kunnat se att systemvetaren även kan verka som en agent vid transfor-merandet av idéer till tekniska lösningar och vid eventuella intressekonflikter där fokus på underhållning eller pedagogik gör att den ena aspekten riskerar att försakas till för-mån för den andra.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2011:028sv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectkravspecifikationsv
dc.subjectkravutvinningsv
dc.subjectdatorspelsv
dc.subjectlekfullt lärandesv
dc.subjectsystemvetaresv
dc.titleKommunikation och krav-utvinning vid spelutveckling - En studie av systemvetares roll vid utvecklingen av pedagogiska och underhållande spelsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record