Kommunikation och krav-utvinning vid spelutveckling - En studie av systemvetares roll vid utvecklingen av pedagogiska och underhållande spel
Sammanfattning
Rollen som systemvetare är traditionellt förknippad med utvecklandet av nyttoapplikatio-ner som är till för att stödja processer inom olika organisationer. Den här studien vill un-dersöka om och i så fall hur systemvetare kan bidra i skapandet av ett pedagogiskt och underhållande spel, ett så kallat “playful learning”-spel, samt hur systemvetaren kan bidra som en medlare under denna process som onekligen innefattar flertalet olika kom-petenser, vilket i sin tur innebär flera olika sätt att kommunicera på. Det finns mycket forskning som beskriver hur krav kan utvinnas och förmedlas i systemvetarens traditio-nella roll men mycket lite om hur systemvetaren bör agera vid utveckling av datorspel. Genom en analys av olika kravspecifikationer och en transkriberingsanalys kan vi redo-göra för en metod som var oss behjälplig i ett specifikt projekt kallat CoDAC. Metoden är en uppsättning hjälpmedel som inkluderar en “playcentrisk” designprocess, flödessche-man, klassdiagram, prototypande och “mock-ups”. För att undvika begreppsförvirring bland deltagare med olika bakgrund föreslås användning av ett gemensamt referens-ramverk, till exempel Björks & Holopainens (2005) designmönster eller ett spelbibliotek. Vi har slutligen kunnat se att systemvetaren även kan verka som en agent vid transfor-merandet av idéer till tekniska lösningar och vid eventuella intressekonflikter där fokus på underhållning eller pedagogik gör att den ena aspekten riskerar att försakas till för-mån för den andra.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Fil(er)
Datum
2011-09-07Författare
Grönlund, David
Klockerman, Robin
Moslehi, Niknam
Nyckelord
kommunikation
kravspecifikation
kravutvinning
datorspel
lekfullt lärande
systemvetare
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:028
Språk
swe