Kommentarfältets betydelse och påverkan i ett affärssystem i en inköpsprocess
Abstract
Uppsatsen beskriver hur man arbetar med kommentarfält som informationsbärare och kollaborativ
plattform i ett stort företag med en global samverkan kring inköp och transport. I studien behandlas
fyra frågor; Hur arbetar man med och i kommentarfältet, vilken betydelse och vikt har data i
kommentarfältet för inköpsprocessen, lagras och återanvänds data till de övriga systemen för att
följa upp händelser skrivna i kommentarfälten, återanvänds besluten som tas och informationen som
skapas i kommentarfälten/systemet för att stödja andra beslut.
Studien har genomförts genom en kvalitativstudie med en fallstudie av dokumentation samt intervju
med uppföljning av verksamhetens CIO samt litteraturstudier i ämnet. Resultatet visade att
arbetsmetoden var ett sätt för medarbetare och externa aktörer att uppdatera och dela information
rörande ett objekt för produktion och inköp på ett samlat ställe. Informationen som samlas i
kommentarfälten är mycket viktig för verksamheten, flertalet medarbetare och externa aktörer med
systemtillgång uppdaterar sig med information och andra via kommentarfälten. Förmågan att
återföra information från kommentarfälten till systemen är något begränsad och medför ett ökat
arbetsmoment. Besluten som tas i kommentarfälten återanvänds, dock är det involverat ett visst
ökat arbetsmoment att söka ut data som man använder till underlag för att besvara frågor. Det finns
en önskan i verksamheten om att kunna effektivisera systemet genom att återföra mer data från
kommentarfälten till huvudsystemen.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2011-09-07Author
Andersson, Markus
Keywords
Beslutstöd
kommentarfält
information
BPM
BI
kollaborativa system
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:022
Language
swe