Optimering av hemsidor - Interaktionsförbättringsarbete på hemsidor
Sammanfattning
Alltför många företag dras idag med gamla strukturer och förlegade hemsidor. Så lyder i alla fall fördomarna, att småföretag är synonymt med otillräckliga hemsidor som ofta är ”good enough”. Vi har i vår studie utifrån en specifik hemsida som exempel försökt ta fram riktlinjer och råd för hur man kan designa en ny hemsida. Vi har tittat närmare på hur man kan designa en hemsida för att adressera olika typer av användare genom en och samma sida samtidigt som man förmedlar den information man vill utan kompromisser.
För att fastställa krav och mål att arbeta efter genomförde vi intervjuer med användare av hemsidan. Vi har sammanlagt genomfört åtta intervjuer, varav fyra med anställda och fyra med kunder. Intervjuerna genomfördes enligt en kvalitativ metod med semistrukturerade frågor för att inte leda användaren i sina svar utan för att generera öppna och utvecklade svar utifrån egna åsikter och formuleringar. De resultat som framkommit utifrån intervjuerna relateras och diskuteras med utgångspunkt i de teorier som presenteras.
Kontentan från intervjuerna var att de flesta användare upplever hemsidan som rörig och komplicerad och att informationen kan struktureras bättre för att adressera både nya och befintliga användare. Dessa resultat har sedan fått ligga till grund för den diskussion och de designförslag som framkommit i vår uppsats. Vi presenterar i vår uppsats råd och riktlinjer för hur man kan designa och utforma en hemsida. Vi presenterar även en rad grafiska designförslag med det specifika företaget i fokus men med en allmän ansats som gör att de även kan appliceras generellt.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Fil(er)
Datum
2011-09-07Författare
Ebrahimzade, Raban
Petersson, Jonas
Nyckelord
MDI
webb
hemsida
interaktion
användarvänlighet
IFrames
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:050
Språk
swe