Kritiska framgångsfaktorer för affärspresentationer med Powerpoint
Abstract
Powerpoint och dess utbredda användning i affärspresentationer såväl som i presentationer i stort
skapas och hålls idag till stor del utan vetenskaplig grund. En följd av detta är att många
presentationer upplevs som tråkiga vilket har genererat mycket kritik mot både programvaran i sig
samt hur denna används. Samtidigt finns det en uppenbar medvetenhet om att muntlig
kommunikation är oerhört viktigt. Idag förväntas man använda sig av ett visuellt hjälpmedel, något
som också har visat sig öka mottagligheten för information. Med det som bakgrund har vårt syfte
varit att hitta kritiska framgångsfaktorer för affärspresentationer till alla dem som utnyttjar det i sitt
arbete och den forskning som pågår inom området. Utifrån en kombinerad metod av
litteraturstudier, intervjuer och en fallstudie har vi undersökt kritiken och svaren till dessa emot
Powerpoint i sig samt dess relation till affärspresentationens andra två grundstenar, pedagogik och
retorik. Vi fann tre kritiska framgångsfaktorer; Känn till din målgrupp och anpassa dig därefter; Ha ett
väldefinierat syfte med presentationen samt kom ihåg att Powerpoint endast är ett hjälpmedel om
än ett kraftfullt sådant.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2011-09-07Author
Elisson, Tobias
Kildén, Karl
Svensson, Kim
Keywords
Powerpoint
affärspresentation
kritiska framgångsfaktorer
pedagogik
retorik
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:029
Language
swe