• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital speldistribution - Om behovet av rekommendationer och riktlinjer inom

Abstract
Digital distribution för datorspel växer för varje år. Med tiden har fler och fler webbutiker med endast digitala produkter dykt upp, samtidigt som de gamla till en allt större del har börjat erbjuda ett digitalt sortiment. Konsumenterna har med denna utveckling ett hav av olika typer av distributionsmöjligheter att välja bland. Vissa kan för en del konsumenter kännas restriktiva, medan andra webbutiker erbjuder en typ av försäljning som påminner mer om den fysiska. Syftet med denna studie är att försöka identifiera de olika typer av affärsmodeller och distributioner som finns i dagsläget, och om det finns behov av att införa någon typ av standard i form av riktlinjer och rekommendationer för digital distribution. Studien visar att det skulle vara problematiskt att tillämpa riktlinjer som skulle fungera i praktiken för alla dessa varianter av digital distribution. Men samtidigt identifieras ett antal problem som individuellt skulle kunna åtgärdas med hjälp av några av de riktlinjer och rekommendationer som tas fram genom bland annat kvantitativ undersökning bland spelkonsumenter och intervju med Sveriges största aktör inom området.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/26716
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_26716_1.pdf (776.8Kb)
Date
2011-09-07
Author
Toresson, Erik
Sundqvist, Fredrik
Keywords
digital distribution
distribution
PC-spel
Dataspelsbranschen
GamersGate
spelmarknad
riktlinjer
rekommendationer
digitalisering
datorspel
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:044
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV