Digital speldistribution - Om behovet av rekommendationer och riktlinjer inom
Abstract
Digital distribution för datorspel växer för varje år. Med tiden har fler och fler webbutiker
med endast digitala produkter dykt upp, samtidigt som de gamla till en allt större del har
börjat erbjuda ett digitalt sortiment. Konsumenterna har med denna utveckling ett hav av
olika typer av distributionsmöjligheter att välja bland. Vissa kan för en del konsumenter
kännas restriktiva, medan andra webbutiker erbjuder en typ av försäljning som påminner mer
om den fysiska.
Syftet med denna studie är att försöka identifiera de olika typer av affärsmodeller och
distributioner som finns i dagsläget, och om det finns behov av att införa någon typ av
standard i form av riktlinjer och rekommendationer för digital distribution.
Studien visar att det skulle vara problematiskt att tillämpa riktlinjer som skulle fungera i
praktiken för alla dessa varianter av digital distribution. Men samtidigt identifieras ett antal
problem som individuellt skulle kunna åtgärdas med hjälp av några av de riktlinjer och
rekommendationer som tas fram genom bland annat kvantitativ undersökning bland
spelkonsumenter och intervju med Sveriges största aktör inom området.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2011-09-07Author
Toresson, Erik
Sundqvist, Fredrik
Keywords
digital distribution
distribution
PC-spel
Dataspelsbranschen
GamersGate
spelmarknad
riktlinjer
rekommendationer
digitalisering
datorspel
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:044
Language
swe