• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital speldistribution - Om behovet av rekommendationer och riktlinjer inom

Sammanfattning
Digital distribution för datorspel växer för varje år. Med tiden har fler och fler webbutiker med endast digitala produkter dykt upp, samtidigt som de gamla till en allt större del har börjat erbjuda ett digitalt sortiment. Konsumenterna har med denna utveckling ett hav av olika typer av distributionsmöjligheter att välja bland. Vissa kan för en del konsumenter kännas restriktiva, medan andra webbutiker erbjuder en typ av försäljning som påminner mer om den fysiska. Syftet med denna studie är att försöka identifiera de olika typer av affärsmodeller och distributioner som finns i dagsläget, och om det finns behov av att införa någon typ av standard i form av riktlinjer och rekommendationer för digital distribution. Studien visar att det skulle vara problematiskt att tillämpa riktlinjer som skulle fungera i praktiken för alla dessa varianter av digital distribution. Men samtidigt identifieras ett antal problem som individuellt skulle kunna åtgärdas med hjälp av några av de riktlinjer och rekommendationer som tas fram genom bland annat kvantitativ undersökning bland spelkonsumenter och intervju med Sveriges största aktör inom området.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26716
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_26716_1.pdf (776.8Kb)
Datum
2011-09-07
Författare
Toresson, Erik
Sundqvist, Fredrik
Nyckelord
digital distribution
distribution
PC-spel
Dataspelsbranschen
GamersGate
spelmarknad
riktlinjer
rekommendationer
digitalisering
datorspel
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2011:044
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV