dc.contributor.author | Nåfors, Annika | |
dc.date.accessioned | 2011-09-08T08:36:30Z | |
dc.date.available | 2011-09-08T08:36:30Z | |
dc.date.issued | 2011-09-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26734 | |
dc.description.abstract | Organisationers krav på ständiga förbättringar har lett till att investeringar inom
IS/IT har ökat samtidigt som det finns ett missnöje med frånvaron av tydlig
affärs- och verksamhetsnytta och antalet krisprojekt ökar. Trots det framställs
IS/IT ofta som den stora möjliggöraren till ökad konkurrenskraft och paradoxalt
nog ökar investeringarna i takt med att jakten på allt bättre resultatet ska
åstadkommas med mindre resurser. Det räcker inte längre att ”springa fortare”
än konkurrenterna utan man måste även arbeta smartare och placera sig rätt, ett
spel som kräver både kunskap, kompetens, erfarenhet och intuition. Inom en
verksamhet existerar ett antal sammansatta förhållanden och beroenden och
verksamheters komplexitet ökar i takt med organisationernas kontinuerliga
utveckling. Den snabba förändringstakten ställer krav på att utvecklingen
samverkas och samordnad utveckling är ett begrepp som används för
koordinerad organisationsutveckling för att åskådliggöra det essentiella
helhetsperspektiv som behövs för ökad förståelse för verksamheters komplexitet.
Syftet med denna uppsats är att utforska ledarstilens betydelse i samordnad
utveckling och att empiriskt undersöka på vilket sätt en coachande ledarstil kan
bidra till framgångsrikt förändringsarbete. Studien utreder samordnad
utveckling och klargör den mångfald av aspekter som bör belysas i samband med
förändringsarbete i organisationer samt ledarskapets potentiella betydelse
genom att belysa studiens forskningsfråga: På vilket sätt kan en coachande
ledarstil bidra till framgångsrikt förändringsarbete vid samordnad utveckling?
Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom fallstudier av ett pågående
förändringsprojekt i Jönköpings kommun, införande av kommungemensamt
kontaktcenter. Det empiriska resultatet bygger dels på resultatet från sex stycken
tidigare studier som genomförts i samband med studierna inom IT-management
programmet och dels på resultatet i denna studie. Resultatet har analyserats
utifrån de identifierade ledarskaps- och ledarstilsteorierna för framgångsrik
samordnad utveckling som framkommit i den teoretiska referensramen.
Det har varit möjligt att utifrån de tre teman som har använt i såväl empiri som
analys och diskussion dra slutsatserna att:
• Att det finns en god medvetenhet om betydelsen av förändringsstrategi,
förändringsdimension och förändringars påverkan i förändringsprocessen
• Att den empiriskt studerade kommunen arbetar aktivt för att skapa
samordnad utveckling i samband och att införandet av kontaktcenter är
central utgångspunkt för att skapa samverkan mellan förvaltningar.
• Att det inte finns en enskild ledarstil som är lämplig för framgångsrik
samordnad utveckling utan att det snarare behövs flera ledarstilar utifrån
den aktuella situationen.
Utifrån den empiri som har studerats är det möjligt att dra slutsatsen att den
coachande ledarstilen bidrar med stöd och vägledning i förändringsarbete och att
respondenterna anser att den främst har sin styrka i införandefasen. Vidare
framgår att det är de andra presumtivt föreslagna ledarstilarna, strategisk och
transformativ ledarstil, används i aktuell kontext och att de båda bidrar till att
skapa ett essentiellt holistiskt perspektiv på samordnad utveckling. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Report/Department of Applied Information Technology | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2011: 010 | sv |
dc.subject | Samordnad utveckling | sv |
dc.subject | ledarska | sv |
dc.subject | ledarstil | sv |
dc.title | Ledarstilens betydelse för samordnad utveckling | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg/Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Master theses | eng |