• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledarstilens betydelse för samordnad utveckling

Sammanfattning
Organisationers krav på ständiga förbättringar har lett till att investeringar inom IS/IT har ökat samtidigt som det finns ett missnöje med frånvaron av tydlig affärs- och verksamhetsnytta och antalet krisprojekt ökar. Trots det framställs IS/IT ofta som den stora möjliggöraren till ökad konkurrenskraft och paradoxalt nog ökar investeringarna i takt med att jakten på allt bättre resultatet ska åstadkommas med mindre resurser. Det räcker inte längre att ”springa fortare” än konkurrenterna utan man måste även arbeta smartare och placera sig rätt, ett spel som kräver både kunskap, kompetens, erfarenhet och intuition. Inom en verksamhet existerar ett antal sammansatta förhållanden och beroenden och verksamheters komplexitet ökar i takt med organisationernas kontinuerliga utveckling. Den snabba förändringstakten ställer krav på att utvecklingen samverkas och samordnad utveckling är ett begrepp som används för koordinerad organisationsutveckling för att åskådliggöra det essentiella helhetsperspektiv som behövs för ökad förståelse för verksamheters komplexitet. Syftet med denna uppsats är att utforska ledarstilens betydelse i samordnad utveckling och att empiriskt undersöka på vilket sätt en coachande ledarstil kan bidra till framgångsrikt förändringsarbete. Studien utreder samordnad utveckling och klargör den mångfald av aspekter som bör belysas i samband med förändringsarbete i organisationer samt ledarskapets potentiella betydelse genom att belysa studiens forskningsfråga: På vilket sätt kan en coachande ledarstil bidra till framgångsrikt förändringsarbete vid samordnad utveckling? Studien genomfördes med en kvalitativ ansats genom fallstudier av ett pågående förändringsprojekt i Jönköpings kommun, införande av kommungemensamt kontaktcenter. Det empiriska resultatet bygger dels på resultatet från sex stycken tidigare studier som genomförts i samband med studierna inom IT-management programmet och dels på resultatet i denna studie. Resultatet har analyserats utifrån de identifierade ledarskaps- och ledarstilsteorierna för framgångsrik samordnad utveckling som framkommit i den teoretiska referensramen. Det har varit möjligt att utifrån de tre teman som har använt i såväl empiri som analys och diskussion dra slutsatserna att: • Att det finns en god medvetenhet om betydelsen av förändringsstrategi, förändringsdimension och förändringars påverkan i förändringsprocessen • Att den empiriskt studerade kommunen arbetar aktivt för att skapa samordnad utveckling i samband och att införandet av kontaktcenter är central utgångspunkt för att skapa samverkan mellan förvaltningar. • Att det inte finns en enskild ledarstil som är lämplig för framgångsrik samordnad utveckling utan att det snarare behövs flera ledarstilar utifrån den aktuella situationen. Utifrån den empiri som har studerats är det möjligt att dra slutsatsen att den coachande ledarstilen bidrar med stöd och vägledning i förändringsarbete och att respondenterna anser att den främst har sin styrka i införandefasen. Vidare framgår att det är de andra presumtivt föreslagna ledarstilarna, strategisk och transformativ ledarstil, används i aktuell kontext och att de båda bidrar till att skapa ett essentiellt holistiskt perspektiv på samordnad utveckling.
Examinationsnivå
Master theses
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26734
Samlingar
  • Master theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_26734_1.pdf (3.720Mb)
Datum
2011-09-08
Författare
Nåfors, Annika
Nyckelord
Samordnad utveckling
ledarska
ledarstil
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2011: 010
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV