Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Carl
dc.contributor.authorMånsson, Mikael
dc.date.accessioned2011-09-08T08:41:42Z
dc.date.available2011-09-08T08:41:42Z
dc.date.issued2011-09-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26735
dc.description.abstractEn faktor som blir allt viktigare för dagens organisationer är kunskapshantering. Detta är av stor betydelse för att organisationer ska kunna dra lärdomar från tidigare genomförda projekt. Projekt tenderar idag till att ha stor budget med hög resursomsättning, vilket medför att organisationer måste lära sig av misstag och genomföra utvärderingar. Den allt snabbare förändringstakten är också en viktig faktor för kunskapshantering. För att organisationer ska kunna anpassa sig till detta är det viktigt att de inser att kompetensen inte ligger i att besitta en viss kunskap, utan snarare i att kunna anpassa sig, tillgodogöra sig nya lärdomar och vidareutveckla sin kompetens. Syftet med denna undersökning är att påvisa hur utvärderingar kan leda till att lärdomar identifieras i projekt som sedan kan spridas inom organisationen för att öka kompetensnivån samt slutligen ligga till grund för en återkopplingsprocess som ökar kvaliteten på nystartade projekt. För att få en bättre förståelse och tydligare insikt i hur hela utvärderingsprocessen används idag har tolv personer på sex olika företag intervjuats. De sex olika företagen är uppdelade på tre IT-konsult företag och tre producerande företag. Hos de olika företagen varierade användningen av utvärderingar stort. Generellt sett hade ingen organisation en komplett utvärderingsprocess som tillämpades inom hela organisationen eller applicerades på alla projekt. Framförallt är det spridnings- och återkopplingsfaserna i utvärderingsprocessen som tydligt avsaknar konkreta tillvägagångssätt. Däremot insåg alla organisationer värdet av att genomföra regelbundna utvärderingar. För att organisationer ska förbättra sin utvärderingsprocess i framtiden krävs det mycket tydligare krav och standardiserade tillvägagångssätt inom organisationer för hur lärdomar ska identifieras, lagras, spridas och återanvändas.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2011:009sv
dc.subjectLessons learnedsv
dc.subjectUtvärderingsv
dc.subjectSpridningsv
dc.subjectÅterkopplingsv
dc.subjectKunskapsv
dc.subjectKunskapshanteringsv
dc.subjectErfarenhetsv
dc.subjectProjektsv
dc.subjectProjektmodellsv
dc.subjectChange managersv
dc.subjectIT-Managementsv
dc.titleLessons Learned – Myt eller Nirvana?sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg/Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeMaster theseseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record