Rapporter / UGU-samling
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/26762
Browse
Recent Submissions
Item Den sociala selektionen till gymnasiestadiet : en jämförelse mellan fyra årskullar(Liber Förlag, 1980) Härnqvist, Kjell; Svensson, AllanGymnasieutredningen har uppdragit åt professorerna Kjell Härnqvist och Allan Svensson vid universitetet i Göteborg att utarbeta en forskningsrapport om den sociala selektionen vid övergången till gymnasiestadiet. Gymnasieutredningen överlämnar härmed rapporten (SOU 1980:30) Den sociala selektionen till gymnasiestadiet. En jämförelse mellan fyra årskullar. Författarna svarar för innehållet i rapporten. Den ingår i det underlag på vilket gymnasieutredningen grundar sina överväganden och kommande förslag.Item Orsaker till studieavbrott och linjebyten i gymnasieskolan(1986) Reuterberg, Sven-Eric; Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogikUndersökningens syfte är att belysa vilken inverkan studieavbrott och linjebyten får på den sociala och könsmässiga selektionen under gymnasietiden samt huruvida orsakerna till dessa varierar med social bakgrund och kön. Till grund för undersökningen ligger ett riksrepresentativt urval av de 16-åringar som lämnade grundskolan 1979. Såväl övergång till gymnasieskolan som val av utbildning inom denna är klart relaterad till individernas sociala bakgrund. Individer från högre socialgrupper går oftast direkt till gymnasieskolan och de väljer dessutom i störst utsträckning någon av de längsta och mest teoretiska utbildningslinjerna. Könsskillnaderna är klart mindre och begränsar sig till 2-åriga linjer, där kvinnorna oftare valt en teoretisk linje medan männen dominerar de yrkesförberedande. Totalt sett har 1 gymnasist av 10 avbrutit studierna och ytterligare 5% har gjort ett linjebyte mellan någon av följande tre studieinriktningar: 3- och 4-årig linje, 2-årig teoretisk samt 2-årig yrkesförberedande linje. Normalt sker linjebytena i riktning mot kortare eller en mindre teoretiskt inriktad linje. Studieavbrott och linjebyten tillsammans med den fördröjda övergången till gymnasieskolan medför att socialgruppsskillnaderna ökar i någon mån. Könsskillnaderna tenderar däremot att minska. Avgångsbetyg från grundskolan är den variabel som uppvisar högst samband med studieavbrott/linjebyten. Vid en given betygsnivå är vidare risken för studieavbrott/linjebyten störst inom lägre socialgrupper och risken är också något större för kvinnor än för män. Om man på samma sätt tar hänsyn till betygsskillnader studieinriktningarna emellan är avbrotten/linjebytena vanligast inom de 3- och 4-åriga linjerna och minst vanliga på de 2-åriga yrkesförberedande. Orsakerna till avbrott/linjebyten varierar också med studieinriktning. Så är svårigheter att klara studierna tillsammans med taktikval de vanligaste orsakerna inom 3- och 4-åriga linjer medan sådana motiv som har med arbete att göra är de viktigaste orsakerna på 2-åriga. På 2-åriga teoretiska linjer tillkommer också den orsaken att man inte kommit in på den linje man helst önskat. På det hela taget är det de orsaker som är vanligast förekommande på respektive studieinriktning som också svarar för huvuddelen av de socialgrupps- och könsskillnader i frekvensen av avbrott respektive linjebyten som föreligger inom studieinriktningarna. I detta sammanhang bör dock påpekas att ekonomiska faktorer bidragit till att höja andelen linjeavhopp främst inom lägre socialgrupper på 2-åriga yrkesförberedande linjer. Dessa faktorer har vidare varit av större betydelse för kvinnor än för män inom såväl teoretiska som yrkesförberedande 2-åriga linjer.Item An ecological analysis of test score changes over time(Göteborg: University of Gothenburg, Department of Education, 1977) Härnqvist, Kjell; Stahle, GunItem Det första individualstatistikprojektet - forskning och utbildning under 20 år. I Longitudinella studier och utbildningsplanering(Stockholm: Skolöverstyrelsen, 1984) Härnqvist, KjellItem Jämlikhet och högskoleutbildning : en studie av olika bakgrundsfaktorers betydelse för den postgymnasiala utbildningen(Göteborgs universitet, Pedagogiska institutionen, 1977) Svensson, AllanItem Svagbegåvade i vanlig skola: skolerfarenheter och inträde på arbetsmarknaden(Nordisk tidskrift for spesialpedagogikk, 1993) Sonnander, Karin; Emanuelsson, IngemarItem Social bakgrund : studiestöd och övergång till högre studier : delbetänkande Utredningen om den sociala snedrekryteringen till högre studier.(Stockholm: Allmänna förl., 1992) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, AllanItem Vilka pojkar blev civilingenjörer och vad hände med de smarta flickorna?(Linköpings universitet, Institutionen för pedagogik och psykologi, 1995) Salminen-Karlsson, MItem Student financial aid and participation in higher education : changes between 1965 and 1985 in Sweden(Göteborg: Institutionen för pedagogik, Göteborgs universitet, 1986) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, AllanItem Socialgruppsbegreppet - sett ur den pedagogiska forskningens synvinkel(Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik, 1999) Svensson, AllanItem A longitudinal analysis of three traditional female professions(Linköpings universitet, Institutionen för pedagogik och psykologi, 1994) Wirén, EvaItem Utvärdering genom uppföljning av elever. I Longitudinella studier och utbildningsplanering.(Stockholm: Skolöverstyrelsen, 1984) Emanuelsson, IngemarItem Vad betyder kön och social bakgrund för resultaten i matematik?(Stockholm: Skolverket, 1996) Reuterberg, Sven-EricItem Omitted ability bias and the wage premium for schooling: New Swedish evidence(Stockholms universitet Institutet för social forskning, 1997) Kjellström, CItem Kunskaper från den nya gymnasieskolan Gymnasister skattar de kunskaper de fått i det nya programgymnasiet(Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik, 1999) Reuterberg, Sven-EricItem Om kvinnor i skola och vård : presentation av LING-K-projektets bakgrund och syften : (Långtidseffekter av utbildning hos kvinnor).(Universitet i Linköping, Institutionen för pedagogik och psykologi, 1992) Askling, Berit; Wirén, EvaItem An empirical study of long term effects of education(Mölndal: University of Göteborg, Department of Education and Educational Research, 1984) Härnqvist, KjellItem Matematik i grundskolan En longitudinell studie av köns- och socialgruppsskillnader bland elever som lämnat grundskolan vid olika tidpunkter från början av 80-talet till början av 90-talet(Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik, 1996) Reuterberg, Sven-EricItem Utvärdering genom uppföljning av elver De första datainsamlingarna(Stockholm: Högskolan för lärarutbildning Institutionen för pedagogik, 1981) Emanuelsson, IngemarItem Financial aid and class bias in higher education(Mölndal: University of Göteborg, Department of Education, 1981) Reuterberg, Sven-Eric; Svensson, Allan