dc.contributor.author | Florin Brorsson, Linda | |
dc.contributor.author | Karlsson, Stellan | |
dc.date.accessioned | 2011-09-13T12:11:00Z | |
dc.date.available | 2011-09-13T12:11:00Z | |
dc.date.issued | 2011-09-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26771 | |
dc.description.abstract | Titel: Att vara eller inte vara… En undersökning om hur Sveriges
statliga förvaltningsmyndigheter förhåller sig till begreppet
varumärke.
Författare: Linda Florin Brorsson & Stellan Karlsson.
Handledare: Magnus Fredriksson.
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap.
Termin: Vårterminen 2011.
Antal ord: 15 580 ord.
Nyckelord: Varumärke, Statliga Förvaltningsmyndigheter, Offentlig sektor
Syfte: Att undersöka hur Sveriges statliga förvaltningsmyndigheter förhåller sig till begreppet varumärke.
Metod: Vi har i vårt examensarbete valt att basera undersökningen på en kvantitativ innehållsanalys.
Material: Materialet i undersökningen består av varumärkesrelaterade dokument som begärts in från 248 svenska statliga förvaltningsmyndigheterna.
Huvudresultat: Våra huvudresultat pekar på att endast en tredjedel av våra svenska statliga förvaltningsmyndigheter har alla de dimensioner som ingår i ett komplett varumärke. Vi kom fram
till att de dokument som bäst påvisar varumärkets essens var
kommunikationsdokumenten. 57 % av de tillfrågade förvaltningsmyndigheterna
visade sig ha kommunikationsdokument,
men endast 72 % av dessa dokument påvisade ett komplett varumärke. I förhållande till detta och i jämförande syfte,
undersökte vi vilka förvaltningsmyndigheter som hade både kommunikationsdokument som påvisade ett komplett varumärke och en visuell profilmanual. Detta valde vi att
utföra eftersom flera förvaltningsmyndigheter ansåg sig arbeta med sina varumärken, men inte kunde styrka detta påstående
genom sina styrdokument. Resultatet visade på att två
tredjedelar av de tillfrågade svenska statliga förvaltningsmyndigheterna
har en visuell profilmanual, men endast en
tredjedel kunde visa upp ett komplett varumärke. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | C745 | sv |
dc.subject | Varumärke, Statliga Förvaltningsmyndigheter | sv |
dc.subject | Offentlig sektor | sv |
dc.subject | Varumärke | sv |
dc.title | Att vara eller inte vara… En undersökning om hur Sveriges statliga förvaltningsmyndigheter förhåller sig till begreppet varumärke. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |