• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att vara eller inte vara… En undersökning om hur Sveriges statliga förvaltningsmyndigheter förhåller sig till begreppet varumärke.

Sammanfattning
Titel: Att vara eller inte vara… En undersökning om hur Sveriges statliga förvaltningsmyndigheter förhåller sig till begreppet varumärke. Författare: Linda Florin Brorsson & Stellan Karlsson. Handledare: Magnus Fredriksson. Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Termin: Vårterminen 2011. Antal ord: 15 580 ord. Nyckelord: Varumärke, Statliga Förvaltningsmyndigheter, Offentlig sektor Syfte: Att undersöka hur Sveriges statliga förvaltningsmyndigheter förhåller sig till begreppet varumärke. Metod: Vi har i vårt examensarbete valt att basera undersökningen på en kvantitativ innehållsanalys. Material: Materialet i undersökningen består av varumärkesrelaterade dokument som begärts in från 248 svenska statliga förvaltningsmyndigheterna. Huvudresultat: Våra huvudresultat pekar på att endast en tredjedel av våra svenska statliga förvaltningsmyndigheter har alla de dimensioner som ingår i ett komplett varumärke. Vi kom fram till att de dokument som bäst påvisar varumärkets essens var kommunikationsdokumenten. 57 % av de tillfrågade förvaltningsmyndigheterna visade sig ha kommunikationsdokument, men endast 72 % av dessa dokument påvisade ett komplett varumärke. I förhållande till detta och i jämförande syfte, undersökte vi vilka förvaltningsmyndigheter som hade både kommunikationsdokument som påvisade ett komplett varumärke och en visuell profilmanual. Detta valde vi att utföra eftersom flera förvaltningsmyndigheter ansåg sig arbeta med sina varumärken, men inte kunde styrka detta påstående genom sina styrdokument. Resultatet visade på att två tredjedelar av de tillfrågade svenska statliga förvaltningsmyndigheterna har en visuell profilmanual, men endast en tredjedel kunde visa upp ett komplett varumärke.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26771
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_26771_1.pdf (1.134Mb)
Datum
2011-09-13
Författare
Florin Brorsson, Linda
Karlsson, Stellan
Nyckelord
Varumärke, Statliga Förvaltningsmyndigheter
Offentlig sektor
Varumärke
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C745
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV