dc.contributor.author | Kindahl, Tor | |
dc.date.accessioned | 2011-09-13T14:07:19Z | |
dc.date.available | 2011-09-13T14:07:19Z | |
dc.date.issued | 2011-09-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26773 | |
dc.description.abstract | Titel
God, don't you ever feel like everything we do and everything we've been taught is just to
service the future?1
Författare
Tor Kindahl
Kurs
MK1500: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Termin
VT2011
Syfte
Att undersöka vilken typ av mediekunskaper eleven kan utveckla i den svenska
gymnasieskolan (Gy2011) och hur detta ska förstås i relation till forskning inom Media
Literacy samt utbildningsfilosofier och politiska ideologier.
Metod och material
ECA (Ethnographic content analysis) och styrdokument för gymnasieskolan.
Huvudresultat
Mediekunskaperna handlar mer om att orientera eleven i olika mediekunskapsområden samt
grundläggande färdighetsträning som både gäller hur man använder media och hur medier kan
användas för att sprida budskap - i synnerhet till olika målgrupper. De handlar mindre om att
belysa intressekonflikter, normer och värderingar i samhället. Mediekunskaperna i
gymnasieskolan är följaktligen en snäv gestaltning av vad som förespråkas inom Media
Literacy-forskningen. Man kan av samma orsak även konstatera att kunskaperna i hög grad är
inordnat under vad Englund kallar den vetenskapligt rationella utbildningskonceptionen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | C747 | sv |
dc.subject | Utbildningskonceptioner | sv |
dc.subject | Ämnesplan | sv |
dc.subject | ECA | sv |
dc.subject | Gymnasieskolan | sv |
dc.subject | Gy2011 | sv |
dc.subject | Kursplan | sv |
dc.subject | Media Education | sv |
dc.subject | Media Literacy | sv |
dc.subject | Mediekunskaper | sv |
dc.subject | Medieämnet | sv |
dc.subject | Styrdokument | sv |
dc.subject | Tomas Englund | sv |
dc.title | God, don't you ever feel like everything we do and everything we've been taught is just to service the future? | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |