”Det får inte bli för mycket av det här datoriserandet.” – En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på generationsskillnader, med fokus på kommunikation
Abstract
Titel ”Det får inte bli för mycket av det här datoriserandet.” – En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på
generationsskillnader, med fokus på kommunikation
Författare Philip Bernåker & Julia Halldner
Uppdragsgivare JMG, Medieinriktningen på lärarutbildningen, Göteborgs universitet
Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation
Göteborgs universitet
Termin Vårterminen 2011
Handledare Jenny Wiik
Sidantal 40, inklusive bilaga
Antal ord 15 716
Syfte Att undersöka generationsskillnader gällande kommunikation i och med digitaliseringen. (Utifrån en lärares synvinkel)
Metod Kvalitativ undersökning i form av samtalsintervjuer
Material Sex stycken samtalsintervjuer med gymnasielärare i Göteborg
Huvudresultat Studien visar att lärarna anser att digitaliseringen är ett problem och att den har påverkat generationsskillnader negativt. Lärarna
anser även att kommunikationen har påverkats av digitaliseringen, både positivt och negativt. Dock kommer ungdomar alltid ses på ett visst sätt – lata, bekväma och i behov av instruktioner. Vår studie ökar medvetenheten kring problematiken som digitaliseringen har medfört.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011-09-14Author
Bernåker, Philip
Halldner, Julia
Series/Report no.
Examensarbete
C753
Language
swe