Morgondagens morgontidningar – en studie om att nå den yngre publiken
Sammanfattning
Titel: Morgondagens morgontidningar – en studie om att nå den yngre publiken
Författare: Klara Andersson och Johan Dahlquist
Uppdragsgivare: Göteborgs-Posten
Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (jmg), Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 20112011 2011
Handledare: Jenny Wiik
Antal ord: 19693
Syfte: Att undersöka hur morgontidningar ska nå den yngre publiken
Metod: Kvalitativ studie med djupintervjuer
Material: Analys av djupintervjuer med tolv ungdomar från olika gymnasieskolor runt om i Göteborg. Vi valde fem skolor med olika typer av inriktningar och program för att få demografisk spridning hos respondenterna.
Huvudresultat: Våra tre huvudresultat är att morgontidningarna har ett starkt symboliskt värde hos ungdomar, att tillgången till Internet i mobiltelefonen har möjliggjort för morgontidningar att konkurrera med gratistidningar om den nisch som tidigare varit unik för dem samt att de skillnader som finns i ungdomars sociala bakgrunder också kommer till uttryck i vilket innehåll som de är intresserade av.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011-09-15Författare
Andersson, Klara
Dahlquist, Johan
Nyckelord
kanal
avsändare
innehåll
tillgänglighet
nisch
värdefullhe
medieanvändning
publiken
morgontidningar
dagstidningar,
dagspress
unga
ungdomar
den yngre
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C762
Språk
swe