• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem vill ha ett logistikcentrum? En studie av kringtjänster till en ny kombiterminal i Göteborg

Sammanfattning
Bakgrund: Transportsektorns miljöpåverkan är stor och ett trafikslagsskifte är önskvärt för att få en mer hållbar lösning. Ett sätt att flytta över gods till järnvägen är genom intermodala transporter. Det kräver dock ett effektivt byte av transportslag på en kombiterminal. I dagsläget ligger en kombiterminal i Gullbergsvassområdet i Göteborg, men planer finns på att den ska flyttas. I en tidigare studie har möjliga nya placeringar för en terminal undersökts. Syfte: Att undersöka hur intresset bland de berörda aktörerna ser ut för ett logistikcentrum i anslutning till den nya kombiterminalen i Göteborg och koppla det till tidigare föreslagna platser. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och vi har använt oss av halvstrukturerade intervjuer för att göra vår undersökning. Sju intervjuer har genomförts med representanter från de olika kategorierna av aktörer som har identifierats. Teori: Den teoretiska referensramen innehåller litteratur kring definitioner av logistikcentrum, några exempel på andra kombiterminaler och vad de har för kringtjänster, vilka som är de berörda aktörerna kring en kombiterminal och vilka intressen aktörerna har. Resultat och analys: Vi kom fram till en definition av logistikcentrum där grunden är en kombiterminal som kan omges av antingen en företagspark, fordonsrelaterade tjänster, godsrelaterade tjänster eller administrativa tjänster, alternativt en kombination av dessa. Aktörerna kan delas in i transportköpare, transportproducenter och infrastrukturhållare och de aktörer vi har valt att fokusera på är åkeri, speditör, tågoperatör, terminaloperatör, terminalägare och hamn, som alla ingår i kategorin transportproducenter. Vår undersökning visar att det bland de som driver och äger kombiterminalen finns ett större intresse för att anlägga ett logistikcentrum än bland de som använder den. Intresset var överlag svagt, men ett visst intresse fanns för utkörning och reparationer i anslutning till kombiterminalen och även för en företagspark. Av de fem föreslagna platserna tycker vi att Halvorsäng passar bäst för etablering av en ny kombiterminal eftersom flera aktörer visade intresse för denna plats och den är mest lämplig framförallt utifrån expansionsmöjligheterna och hur omgivningen ser ut. Slutsats: Vi föreslår att terminalhuvudmännen riktar in sig på att få en väl fungerande kombiterminal innan de satsar på kringtjänster.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26809
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_26809_1.pdf (977.3Kb)
Datum
2011-09-15
Författare
Forsberg, Malin
Wallin, Maja
Nyckelord
Logistikcentrum, kombiterminal, definition, aktörer, Gullbergsvass, Göteborg, aktörers intressen
Serie/rapportnr.
Logistik
10/11:19
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV