Show simple item record

dc.contributor.authorLönnroth, Johanswe
dc.date.accessioned2006-10-25swe
dc.date.accessioned2007-02-09T11:14:25Z
dc.date.available2007-02-09T11:14:25Z
dc.date.issued2006swe
dc.identifier.issn1403-2465swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/2684
dc.description.abstractGöteborgarna har alltid känt sig mer eller mindre missgynnade av staten, det gäller inte minst den högre utbildningen alltsedan Lund konkurrerade ut Göteborg vid tillkomsten av landets andra universitet. Nästan alla skolor och kulturinstitutioner tillkom här efter privata initiativ och donationer från i första hand stadens ekonomiska makthavare. Inspiratörer var också kulturidealisterna Grundtvig och SA Hedlund, som ville ha en ”(examens)fri akademi” som skulle vända sig till en bredare publik än de traditionella universiteten. Inriktningen på ekonomutbildningen kom därmed att präglas av folkbildningsambitioner, socialpolitik och praktiskt hantverk. Stadens första professurer i nationalekonomi, Gustaf Steffen och Gunnar Silverstolpe, passade väl in i detta mönster. Traditionen fördes vidare av den nya vänster som en period på 70-talet satte sin prägel på ämnet.swe
dc.format.extent26 pagesswe
dc.format.extent335152 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.relation.ispartofseriesWorking Papers in Economics, nr 235swe
dc.subjectGöteborgsskolan; Steffen; Silverstolpeswe
dc.titleGöteborgsskolan - praktisk, friakademisk, historisk, fortbildande, socialswe
dc.type.svepReportswe
dc.contributor.departmentDepartment of Economicsswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid5100swe
dc.subject.svepEconomicsswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record