Göteborgsskolan - praktisk, friakademisk, historisk, fortbildande, social
Sammanfattning
Göteborgarna har alltid känt sig mer eller mindre missgynnade av staten, det gäller inte minst den högre utbildningen alltsedan Lund konkurrerade ut Göteborg vid tillkomsten av landets andra universitet. Nästan alla skolor och kulturinstitutioner
tillkom här efter privata initiativ och donationer från i första hand stadens ekonomiska makthavare. Inspiratörer var också kulturidealisterna Grundtvig och SA Hedlund, som ville ha en ”(examens)fri akademi” som skulle vända sig till en bredare publik än de traditionella universiteten. Inriktningen på ekonomutbildningen kom därmed att präglas av folkbildningsambitioner, socialpolitik och praktiskt hantverk. Stadens första professurer i nationalekonomi, Gustaf Steffen och Gunnar Silverstolpe, passade väl in i detta mönster. Traditionen fördes vidare av den nya vänster som en period på 70-talet satte sin prägel på ämnet.
Universitet
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Lönnroth, Johan
Nyckelord
Göteborgsskolan; Steffen; Silverstolpe
Publikationstyp
Report
ISSN
1403-2465
Serie/rapportnr.
Working Papers in Economics, nr 235
Språk
sv