Show simple item record

dc.contributor.authorKihlstrand, Lillemor
dc.date.accessioned2011-09-19T12:28:27Z
dc.date.available2011-09-19T12:28:27Z
dc.date.issued2011-09-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26880
dc.description.abstractSyfte Syftet med denna studie är att undersöka faktorer som kan påverka elever som bor på inter-natskola under sin gymnasieutbildning, samt hur elever och lärare ser på internatboendet i förhållande till studiesituation och studieresultat. Teori För att tolka empirin används en abduktiv ansats, som ger möjlighet att analysera kvalitativa data tillsammans med egen kunskap och utifrån forskningsresultatet. Tidigare kunskap på forsknings¬om¬rådet guidade analysen i syfte att skapa en empiriskt och teoretiskt grundad, sammanhållen tolk¬ning på abstraherad nivå. Metod Som huvudsaklig metod valdes samtalsintervjuer. Nio elever och sex lärare har intervjuats utifrån två frågeguider. Frågorna har utformats för att ge så mycket information som möjligt. Inter¬vjuer¬na har spelats in och genomlyssnats flera gånger för att söka mönster i responden-ternas uppfatt¬ningar. Sortering av deras uppfattningar skedde utifrån tre teman som fanns i syfte och frågeställ¬ningar. I analysen sammanställdes svaren för att slutligen jämföras i avse-ende på att hitta skillna¬der och likheter i hur elever och lärare såg på internatets påverkan av studiesituation och studie¬resultat. Resultat Studiens resultat visar på att internatsboende är en skolform som har så väl positiv som negativ påverkan av elevers studieresultat. Den visar också att lärare och elevers uppfattningar i väsentliga frågor var likartade och det fanns flera faktorer som ansågs påverka elevernas stu-diesituation. Exempel på det var: frånvaro, mentorskap och studiestöd.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSpecialpedagogiska programmetsv
dc.relation.ispartofseriesVT11-IPS-07 SPP600sv
dc.subjectelever i behov av särskilt stödsv
dc.subjectinternatsv
dc.subjectfrånvarosv
dc.subjectavhoppsv
dc.titleInternatskola och dess pedagogiska konsekvenser. En studie om hur elever och lärare upplever ett gymnasium med internatboendesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail
This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record